Rovnost v přístupu ke vzdělávání v ČR : ideál a skutečnost
Equality of Access to Education in the Czech Republic: Between Ideal and Reality
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205203Identifikátory
SIS: 283507
Kolekce
- Kvalifikační práce [14741]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Urban, Michal
Fakulta / součást
Právnická fakulta
Obor
Právo a právní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra politologie a sociologie
Datum obhajoby
25. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Právnická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
rovnost ve vzdělávání, diskriminace, inkluzeKlíčová slova (anglicky)
equality in education, discrimination, inclusionRovnost v přístupu ke vzdělávání v ČR: ideál a skutečnost Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá problematikou rovnosti v přístupu ke vzdělávání v České republice, a to jak z hlediska právní úpravy, tak i její reálné aplikace ve školní praxi. Hlavním cílem je analyzovat právní rámec rovnosti ve vzdělávání na základní úrovni, identifikovat překážky, které brání jeho naplnění, a zhodnotit, zda přijatá opatření skutečně vedou k zajištění rovných příležitostí pro všechny žáky. V první části je pozornost věnována teoretickému vymezení rovnosti a diskriminace, které jsou nahlíženy nejen v právním, ale i v širším společenském kontextu. Druhá část shrnuje právní základy rovného přístupu ke vzdělávání, a to na mezinárodní, evropské i vnitrostátní úrovni, přičemž reflektuje zejména Listinu základních práv a svobod, školský a antidiskriminační zákon. Třetí část se zaměřuje na faktory socioekonomické, zdravotní a kulturní, které nerovnost ve vzdělávání ovlivňují, a ukazuje, jak se promítají do vzdělávacích šancí žáků. Ve čtvrté části jsou tato zjištění konfrontována s praxí českého školství. Tato část zkoumá konkrétní projevy diskriminace, přetrvávající segregaci romských žáků, dopady a další výzvy spojené s implementací inkluzivních opatření. Metodologicky práce vychází z analýzy právních předpisů a judikatury, dále...
Equality of Access to Education in the Czech Republic: Between Ideal and Reality Abstract This thesis addresses the issue of equality in access to education in the Czech Republic, both in terms of the legal framework and its practical implementation in schools. The main objective is to analyse the legal regulation of equality in education at the primary level, identify barriers that prevent its realization, and assess whether the adopted measures truly ensure equal opportunities for all pupils. The first part focuses on the theoretical definition of equality and discrimination, considered not only from a legal perspective but also within a broader social context. The second part summarizes the legal foundations of equal access to education at the international, European, and national levels, with reference to the Charter of Fundamental Rights and Freedoms, the Education Act, and the Anti-Discrimination Act. The third part deals with socio-economic, health-related, and cultural factors influencing inequality in education and shows how these factors affect students' educational opportunities. The fourth part confronts these findings with the reality of Czech schooling, examining specific manifestations of discrimination, the persistent segregation of Roma pupils, and the challenges associated with the...
