Relevantní trh a teorie újmy v současném přístupu evropských orgánů
The Relevant Market and the Theory of Harm in the Current Approach of the European Authorities
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205150Identifikátory
SIS: 283676
Kolekce
- Kvalifikační práce [14741]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šmejkal, Václav
Fakulta / součást
Právnická fakulta
Obor
Právo a právní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra evropského práva
Datum obhajoby
24. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Právnická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Relevantní trh, Síťové efekty, Teorie újmyKlíčová slova (anglicky)
Relevant market, Network effects, Theory of harmRelevantní trh a Teorie újmy v současném přístupu Evropských orgánů Abstrakt Diplomová práce se zabývá analýzou toho, nakolik přístup Evropské komise při posuzování protisoutěžního chování na digitálních trzích odpovídá specifikům těchto trhů, zejména v oblasti vymezování relevantního trhu a aplikace teorie újmy. V kontextu rychle se vyvíjející digitální ekonomiky, kde klíčovou roli hrají vícestranné platformy, síťové efekty, "winner- takes-all-markets" a ekosystémy, vyvstává otázka, zda nástroje soutěžního práva EU dostatečně zohledňují specifika digitálního trhu anebo jsou založené na přístupech, které vycházejí převážně z tradičních tržních struktur. Cílem práce je zhodnotit, zda rozhodovací praxe Komise reflektuje odlišnosti digitálních trhů, a pokud ano, do jaké míry je tento přístup konzistentní, předvídatelný a efektivní. V první části práce jsou systematicky popsány pojmy jako síťové efekty, vícestranné platformy a "winner-takes-all-markets" a dále přiblíženy pojmy relevantní trh a teorie újmy. Druhá, praktická část, se zaměřuje na vybraná rozhodnutí Evropské komise vůči společnostem GAFAM, především Google, Apple, Facebook a Microsoft. Větší pozornost je věnována případům Microsoft/Activision a Apple/Spotify, na nichž je sledováno, jak Komise přistupuje ke strukturálním specifikám digitálních trhů,...
The Relevant Market and Theory of Harm in the Current Approach of European Authorities Abstract This diploma thesis deals with an analysis of the extent to which the approach of the European Commission in assessing anti-competitive conduct in digital markets corresponds to the specificities of these markets, especially in the area of defining the relevant market and applying theory of harm. In the context of rapidly developing digital economy, where multi-sided platforms, network effects, winner-takes-all markets, and ecosystems play a key role, the question arises whether the instruments of EU competition law sufficiently take into account the specifics of the digital market, or whether they are based on approaches that stem predominantly from traditional market structures. The aim of the thesis is to evaluate whether the Commission's decision-making practice reflects the different features of digital markets, and if so, to what extent this approach is consistent, predictable, and effective. In the first part of the thesis, concepts such as network effects, multi-sided platforms, and winner-takes-all markets are systematically described, and the concepts of relevant market and theory of harm are further explained. The second, practical part focuses on selected decisions of the European Commission...
