Metodika interpretace archeologických expozic žákům mladšího a staršího školního věku
Methodology of interpretation of archaeological exhibitions to pupils of younger and older school age
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205066Identifikátory
SIS: 216881
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Činátl, Kamil
Tichý, Radomír
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Archeologie pravěku a středověku
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro archeologii
Datum obhajoby
23. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
archeologie|muzejní pedagogika|interpretace dědictví|metodika vzdělávání|neformální vzdělá-vání|základní škola|klíčové kompetence|interdisciplinarita|pravěkKlíčová slova (anglicky)
archaeology|museum pedagogy|heritage interpretation|educational methodology|non-formal education|primary school|key competencies|interdisciplinarity|prehistoryDisertační práce se zabývá vývojem a teoretickým zdůvodněním komplexní metodiky interpretace archeologických expozic žákům základních škol. Práce reaguje na zjištěnou mezeru mezi vzdělávacím potenciálem současné, kriticky a antropologicky orientované archeologie a stávající edukační praxí v českém prostředí. Na základě interdisciplinární syntézy poznatků z archeologie, pedagogiky a didaktiky, muzejní pedagogiky, interpretace dědictví a kulturní antropologie byla navržena metodika integrující moderní teoretické přístupy s efektivními vzdělávacími strategiemi. Metodologický rámec práce tvoří smíšený výzkumný design, zahrnující teoretickou analýzu, empirický výzkum (dotazníkové šetření mezi učiteli ZŠ, N=374; analýza evaluačních dotazníků, N=170) a komparativní analýzu případových studií. Empirický výzkum potvrdil vysokou poptávku pedagogů po interaktivních, zážitkových a na práci s hmotnými prameny založených přístupech a identifikoval potřebu systematičtější spolupráce mezi školami a muzei. Stěžejním výstupem práce je navržená metodika, jejíž klíčové principy zahrnují aktivizaci žáků prostřednictvím badatelských a zážitkových metod, kritickou práci s hmotnými i dalšími typy pramenů, důraz na historickou kontextualizaci a multiperspektivitu a systematické propojování minulosti se současností pro...
This dissertation thesis deals with the development and theoretical justification of a comprehensive methodology for interpreting archaeological exhibitions for primary school pupils. The work responds to the identified gap between the educational potential of contemporary, critically and anthropologically oriented archaeology and the current educational practice in the Czech context. Based on an interdisciplinary synthesis of knowledge from archaeology, pedagogy and didactics, museum pedagogy and heritage interpretation, and cultural anthropology, a methodology integrating modern theoretical approaches with effective educational strategies was designed. The methodological framework employs a mixed-methods research design, including theoretical analysis, empirical research (questionnaire survey among primary school teachers, N=374; analysis of evaluation questionnaires, N=170), and comparative analysis of case studies. Empirical research confirmed teachers' high demand for interactive, experiential approaches based on working with material sources and identified the need for more systematic cooperation between schools and museums. The main output of the thesis is the proposed methodology, whose key principles include pupil activation through inquiry-based and experiential methods, critical work...
