Identifikace nadaných dětí na základní škole
Diagnoses of Gifted Children in Primary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205009Identifikátory
SIS: 248360
Kolekce
- Kvalifikační práce [2958]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janošová, Pavlína
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Učitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra učitelství
Datum obhajoby
23. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato diplomová práce se zabývá tématem identifikace a podpory nadaných žáků v českém základním vzdělávání. Teoretická část se věnuje problematice identifikace a podpory nadaných žáků v českém vzdělávacím systému. Mapuje vývoj odborných přístupů k nadání a ukazuje, že tradiční pohledy založené na měření inteligence jsou již překonané. Současné pojetí nadání je mnohem komplexnější, což se však zatím plně neodráží v české pedagogické a diagnostické praxi. Práce rovněž analyzuje formální rámec podpory nadaných žáků v České republice, který je sice legislativně vymezen, ale v praxi čelí opakovaným problémům, jako je roztříštěnost přístupů, přetíženost institucí a absence systematické implementace teoretických modelů. Následná analýza procesu nominace a diagnostiky odhaluje, že identifikace nadaných je ovlivněna nejen odbornými, ale také kulturními, institucionálními a osobnostními faktory, což vytváří řadu slabých míst ve vzdělávacím systému. Cílem empirické části bylo zjistit, jakým způsobem školy identifikují nadané žáky, jaké strategie volí při jejich podpoře, a jaké faktory ovlivňují úspěšnost těchto snah. Zjištění vychází z kvalitativního výzkumu na vybraném vzorku základních škol, přičemž hlavním zdrojem dat byly rozhovory s řediteli škol. Z výsledků vyplývá, že efektivní identifikace a podpora...
This thesis explores the identification and support of gifted students in Czech primary education. The theoretical part addresses the issue of identifying and supporting gifted students within the Czech educational system. It traces the development of professional approaches to giftedness and shows that traditional views based on intelligence testing are now outdated. Contemporary conceptions of giftedness are far more complex; however, this complexity is not yet fully reflected in Czech pedagogical and diagnostic practice. The thesis also analyses the formal framework for supporting gifted students in the Czech Republic, which, despite being defined by legislation, faces recurring issues in practice, such as fragmented approaches, institutional overload, and a lack of systematic implementation of theoretical models. Further analysis of the nomination and diagnostic processes reveals that the identification of gifted students is influenced not only by expert factors but also by cultural, institutional, and personal ones, resulting in several vulnerabilities within the education system. The aim of the empirical part was to investigate how schools identify gifted students, what strategies they employ to support them, and what factors influence the success of these efforts. The findings are based on...
