Motivace a vedení v managementu sociální práce
Motivation and Leadership in Social Work Management
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/204975Identifikátory
SIS: 277854
Kolekce
- Kvalifikační práce [2958]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šámalová, Kateřina
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Sociální a charitativní práce
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra psychosociálních věd a etiky
Datum obhajoby
22. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
motivace pracovníků, vedení lidí, management, sociální práce, manažer první linie, pracovní spokojenost, styly vedení, řízení lidských zdrojů, motivační teorie, sociální službyKlíčová slova (anglicky)
employee motivation, leadership, management, social work, frontline manager, job satisfaction, leadership styles, human resource management, motivation theories, social servicesDiplomová práce se zaměřuje na roli vedoucích pracovníků v oblasti sociálních služeb a na to, jak sami vedoucí vnímají faktory ovlivňující pracovní motivaci jejich týmů. Cílem výzkumu bylo prostřednictvím kvalitativní metody polostrukturovaných rozhovorů prozkoumat, jak vedoucí reflektují vliv vlastního stylu vedení, týmové atmosféry a pracovních podmínek na motivaci zaměstnanců přímé péče. Výsledky ukazují, že za klíčové prvky vedoucí považují důvěru v týmu, možnost profesního růstu, uznání a participativní řízení. Práce diskutuje tato zjištění ve vztahu k teoretickým modelům motivace (Maslow, Herzberg, Vroom) a poukazuje na potřebu systematické podpory vedoucích v jejich manažerské roli. Závěry práce mohou přispět k lepšímu pochopení specifik vedení v sociálních službách a sloužit jako podklad pro rozvoj organizační kultury podporující motivované pracovní prostředí.
The thesis focuses on the role of managerial staff in social services and how these managers themselves perceive the factors influencing the work motivation of their teams. The aim of the research was to explore, through qualitative semi-structured interviews, how managers reflect on the impact of their leadership style, team atmosphere, and working conditions on the motivation of frontline staff. The findings show that managers consider trust within the team, opportunities for professional growth, recognition, and participative leadership as key motivational factors. The thesis discusses these findings in relation to theoretical models of motivation (Maslow, Herzberg, Vroom) and highlights the need for systematic support of managers in their leadership roles. The conclusions may contribute to a better understanding of leadership specifics in social services and serve as a basis for developing an organizational culture that fosters a motivated work environment.
