Pedagogická práce s dětmi z dětského domova pomocí náboženských příběhů
Pedagogical Work with Children from Children's Home Using Religious Stories
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/204931Identifikátory
SIS: 281279
Kolekce
- Kvalifikační práce [2958]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mazáčová, Nataša
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Učitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra psychosociálních věd a etiky
Datum obhajoby
22. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dětský domov, pedagogika, náboženství, sociálně znevýhodněné děti, biblické příběhyKlíčová slova (anglicky)
children's home, pedagogy, religion, socially disadvantaged children, biblical storiesTato diplomová práce se zabývá možnostmi využití náboženského příběhu jako nástroje etické a hodnotové výchovy v prostředí dětského domova. Teoretická část nejprve vymezuje specifika institucionální výchovy, popisuje psychosociální charakteristiky dětí vyrůstajících mimo vlastní rodinu a upozorňuje na zvláštní nároky, které klade náboženská výchova v tomto kontextu. Dále se zaměřuje na didaktické a metodické přístupy k práci s náboženským textem a na věkové zvláštnosti ve vnímání náboženských příběhů. Praktická část je postavena na akčním výzkumu realizovaném ve vybraném dětském domově, do nějž bylo zapojeno sedmnáct dětí rozdělených do tří věkových skupin. Výzkum zahrnoval přípravu a vedení tematických vzdělávacích bloků, tvorbu pracovních listů, reflexe, pozorování a polostrukturované rozhovory. Cílem bylo zjistit, jak děti různého věku náboženské příběhy vnímají, jaké významy jim přikládají, jaké hodnoty považují za důležité pro svůj život a které metody práce se ukazují jako nejvhodnější. Výsledky výzkumu ukazují, že pokud jsou náboženské příběhy voleny s ohledem na věk, zájmy a životní zkušenosti dětí, mohou přispět nejen k rozvoji hodnotové orientace, ale i ke zlepšení komunikace, spolupráce a schopnosti reflektovat vlastní chování. Práce zároveň poukazuje na důležitost citlivého...
This thesis deals with the possibilities of using religious stories as a tool for ethical and value education in children's homes. The theoretical part first defines the specifics of institutional education, describes the psychosocial characteristics of children growing up outside their own families, and highlights the special demands placed on religious education in this context. It then focuses on didactic and methodological approaches to working with religious texts and on age-specific characteristics in the perception of religious stories. The practical part is based on action research carried out in a selected children's home, involving seventeen children divided into three age groups. The research included the preparation and conduct of thematic educational blocks, the creation of worksheets, reflection, observation, and semi-structured interviews. The aim was to find out how children of different ages perceive religious stories, what meanings they attach to them, what values they consider important for their lives, and which working methods prove to be the most suitable. The results of the research show that if religious stories are chosen with regard to the age, interests, and life experiences of children, they can contribute not only to the development of value orientation but also to...
