Proměny ruskojazyčného vzdělávání v Estonsku po roce 2014 pohledem estonských premiérů a jejich vlád
Transformations of Russian-language education in Estonia after 2014 from the perspective of Estonian prime ministers and their governments
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/204759Identifikátory
SIS: 260341
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Švec, Luboš
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Teritoriální studia se specializací Balkánská, euroasijská a středoevropská studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra ruských a východoevropských studií
Datum obhajoby
18. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Ruskojazyčné vzdělávání, ruskojazyčná menšina, sociální sítě, estonské ministerstvo zahraničí a výzkumu, Estonsko, kritická diskurzivní analýzaKlíčová slova (anglicky)
Russian-language education, Russian-speaking minority, social networks, Estonian Ministry of Foreign Affairs and Research, Estonia, critical discourse analysisTato diplomová práce se zabývá proměnami ruskojazyčného vzdělávání v Estonsku v průběhu let 2014 až 2024. Cílem bylo zjistit, jak se měnil pohled na ruskojazyčné vzdělávání v Estonsku na základě analýzy dokumentů vydaných ministerstvem školství a výzkumu a příspěvků na sociálních sítích tehdejších premiérů. Analýza byla provedena metodou kritické diskurzivní analýzy podle přístupu Fairclougha a van Leeuwena. Výsledky ukázaly, že pohled se měnil nejen na základě politické příslušnosti samotných předsedů vlád, ale také na základě dění v zahraničí. Všechny tyto aspekty nakonec vedly k úplnému zrušení financování ruskojazyčného vzdělávání estonským státem a k přesunu pouze k estonskojazyčnému vzdělávání. Na základě této diplomové práce se v budoucnu bude moci pozorovat samotný proces transformace vzdělávání v Estonsku.
This diploma thesis examines changes in Russian-language education in Estonia between 2014 and 2024. The aim was to determine how attitudes toward Russian-language education in Estonia changed based on an analysis of documents issued by the Ministry of Education and Research and social media posts by the prime ministers at that time. The analysis was conducted using critical discourse analysis based on the approach of Fairclough and van Leeuwen. The results showed that the view changed not only based on the political affiliation of the prime ministers themselves, but also based on events abroad. All these aspects ultimately led to the complete abolition of Russian-language education funding by the Estonian state and a shift to Estonian-language education only. Based on this diploma thesis, it will be possible to observe the process of transformation of education in Estonia in the future.
