Kontrast mediálního obrazu a vlastní prezentace hnutí Univerzity za klima v českém prostoru
The Contrast Between Media Representation and Self-Presentation of the Univerzity za Klima Move,emt in the Czech Context
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/204750Identifikátory
SIS: 274126
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Soukup, Martin
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
18. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Univerzity za klima, aktivismus, sociální hnutí, klimatická změna, environmentalismus, mediální obraz, sebeprezentaceKlíčová slova (anglicky)
Univerzity za klima, activism, social movement, climate change, environmentalism, media representation, self-representationTato práce se zabývá mediálním obrazem českého aktivistického hnutí Univerzity za klima (UZK) a jeho sebeprezentací na sociálních sítích v období od září 2021 do dubna 2025. Cílem práce je identifikovat hlavní diskurzivní praktiky, které vybraná online mainstreamová zpravodajská média využívají při konstruování obrazu tohoto hnutí, a porovnat je se způsoby, jimiž se UZK prezentuje na svých účtech na sociálních platformách Facebook a Instagram. Pro analytickou část byl zvolen kvalitativní výzkumný rámec v podobě třídimenzionální kritické diskurzivní analýzy podle Normana Fairclougha, která umožňuje propojení jazykové analýzy s ideologickým a sociálním kontextem. Výzkum pracuje se dvěma datovými korpusy: mediálními výstupy z vybraných zpravodajských serverů a příspěvky publikovanými samotným hnutím UZK. Výsledky analýzy ukazují rozdíly mezi mediálním obrazem hnutí a jeho sebeprezentací. Zatímco média mají tendenci rámovat aktivity UZK jako jednotlivé události, často s užitím konfliktních rámců, hnutí samo využívá mobilizační a hodnotově angažovaný jazyk s důrazem na vědeckou legitimitu. Výzkum tak odhaluje a popisuje napětí mezi hegemonním a alternativním diskurzem, které je ve zkoumaných datech přítomno.
This thesis examines the media representation of the Czech activist movement Univerzity za klima (UZK) and its self-presentation on social media between September 2021 and April 2025. The aim of the study is to identify the main discourse practices used by selected online mainstream news media in constructing the image of this movement and to compare them with the ways in which UZK presents itself on its official Facebook and Instagram accounts. The analysis is based on a qualitative research framework using Norman Fairclough's three- dimensional model of critical discourse analysis, which enables the integration of linguistic analysis with broader ideological and social contexts. The research draws on two data sources: media outputs from selected news websites and posts published by the UZK movement itself. The results of the analysis show differences between the media image of the movement and the movement's self-presentation. While the media tend to frame UZK's activities as individual events, often using conflict framing, the movement itself employs mobilizing and value-driven language with an emphasis on scientific legitimacy. The research thus reveals and describes the tension between hegemonic and alternative discourse present in the analyzed data.
