Potenciál FAST modelu televizního streamování v České republice
The potential of FAST streaming service model in Czech Republic
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/204698Identifikátory
SIS: 269459
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bednařík, Petr
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
18. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
FAST kanály, Free Ad-supported Streaming, lineární vysílání, streamovací služby, český televizní trh, Pluto TVKlíčová slova (anglicky)
FAST channels, Free Ad-supported Streaming, linear broadcast, streaming services, Czech Republic television market, Pluto TVTato diplomová práce se zaměřuje na fenomén zvaný FAST neboli Free Ad-Supported Television. Jedná se o bezplatně distribuované televizní kanály podporované reklamou. Práce si klade za cíl zjistit, zda má tento model televizního vysílání potenciál i na českém televizním trhu a jaké jsou jeho možnosti implementace. Teoretická část se věnuje specifikům českého televizního trhu, vybraným doručovacím a obchodním modelům video obsahu a charakteristice FAST segmentu. Také představuje vybrané FAST služby. Praktická část zahrnuje metodologii výzkumu, limity výzkumu, interpretaci výsledků, shrnutí a zodpovězení výzkumných otázek. Výsledná zjištění naznačují, že potenciál je pohledem odborníků na tuzemském televizním trhu spíše omezený. Fast model není vnímán jako samostatně udržitelný distribuční kanál, ale spíše jako doplňkový nástroj, který může sloužit k opětovnému využití archivního obsahu, propagaci placených služeb nebo jako testovací prostor pro nové formáty. Faktory, které ovlivňují jeho možný rozvoj, jsou především licenční a právní omezení, ekonomická náročnost, vysoké náklady na lokalizaci obsahu a malý reklamní trh. Přestože aktuálně nejsou podmínky pro rozvoj FAST segmentu v Česku optimální, nelze jeho budoucí uplatnění zcela vyloučit. Výsledky výzkumu mohou být přínosné pro odborníky v oblasti...
This thesis focuses on the phenomenon known as FAST, or Free Ad-Supported Television. It refers to free television channels distributed via the internet and supported by advertising. The aim of the thesis is to determine whether this broadcasting model has potential on the Czech television market and what possibilities exist for its implementation. The theoretical part addresses the specifics of the Czech television market, selected delivery and business models for video content, and the characteristics of the FAST segment. It also introduces selected FAST platforms. The practical part includes the research methodology, research limitations, interpretation of results, and a summary answering the research questions. The findings indicate that, from the perspective of experts, the potential of FAST on the Czech market is rather limited. The FAST model is not perceived as a self-sustaining distribution channel but rather as a complementary tool that can be used for the reuse of archival content, the promotion of paid services, or as a testing ground for new formats. The factors influencing its possible development include legal and licensing restrictions, economic demands, high localization costs, and the relatively small advertising market. Although the current conditions for the development of the...
