Vliv dětských knih o přírodě na formování přírodovědné gramotnosti
The influence of children's books about nature on the formation of science literacy
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/204678Identifikátory
SIS: 259271
Kolekce
- Kvalifikační práce [21483]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Matějček, Tomáš
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Biologie se zaměřením na vzdělávání - Geografie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky biologie
Datum obhajoby
18. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi rozvoje přírodovědné gramotnosti dětí prostřednictvím čtení dětské literatury o přírodě. Cílem práce je na základě rešerše odborných zdrojů posoudit přínosy, limity a pedagogické využití knih s přírodovědným obsahem v předškolním a raném školním věku. Kapitola teoretická východiska vymezuje pojmy přírodovědné gramotnosti, představuje typy dětské přírodovědné literatury a analyzuje vliv narativních struktur, ilustrací, emocionální angažovanosti a interakce s dospělým na porozumění vědeckým konceptům a jevům v přírodě. Pozornost je věnována i nepřesnostem a zkreslením, která se v dětských knihách objevují, a návrhům na jejich eliminaci. Poslední část práce nabízí doporučení pro výběr knih a didaktické strategie vhodné pro pedagogickou práci v mateřských školách a na 1. a 2. stupni základních škol. Práce vychází z analýzy z více než šedesáti vědeckých zdrojů a identifikuje směry pro další výzkum v oblasti propojení literární a přírodovědné gramotnosti u dětí. Klíčová slova: přírodovědná gramotnost, dětská literatura, příběh a věda, ilustrace, předškolní vzdělávání, didaktika přírodních věd, mentální modely, narativní struktura, čtenářská gramotnost, miskoncepce
This bachelor thesis explores the potential of children's nature books to foster science literacy in early childhood. The aim of the thesis is to evaluate, through a review of scholarly literature, the benefits, limitations, and pedagogical uses of science-themed children's books in preschool and early primary education. The chapter Theoretical background defines the concept of science literacy, categorizes different types of children's nature literature, and analyzes how narrative structures, illustrations, emotional engagement, and adult interaction influence children's understanding of scientific concepts and natural phenomena. Attention is also given to inaccuracies and misconceptions found in children's books and possible ways to minimize them. The last part of thesis provides recommendations for book selection and instructional strategies suitable for teachers in kindergartens and primary schools. Based on the analysis over sixty scientific sources, the thesis identifies directions for future research in the field of integrating literary and science literacy in childhood education. Keywords: science literacy, children's literature, science and storytelling, illustrations, preschool education, science didactics, mental models, narrative structures, reading literacy, misconceptions
