Specifické otázky užití psychodiagnostických postupů pro sledování vývoje fonologických schopností v předškolním věku
Specific questions of the use of psychodiagnostic procedures for monitoring the development of phonological skills in preschool age
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/204652Identifikátory
SIS: 284055
Kolekce
- Kvalifikační práce [7323]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nováková Schöffelová, Miroslava
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Teoreticko-výzkumná psychologie
Katedra / ústav / klinika
Program Teoreticko výzkumná psychologie
Datum obhajoby
17. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
fonologické schopnosti a procesy, fonematické uvědomování (povědomí), psychodiagnostika, vývoj jazykových schopností, předškolní věkKlíčová slova (anglicky)
phonological skills and processes, phoneme awareness, psychological assessment, language development, preschool age(Česky) Cílem předkládané diplomové práce je přispět k rozšíření poznatků a praktických zkušeností s aplikací psychodiagnostické baterie testů pro mapování vývojové úrovně fonologického uvědomování, Baterie diagnostických testů jazyka (BDTJ) (Málková, Smolík, Nováková Schöffelová, in press). Studie navazuje na grantový projekt Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy a Psychologického ústavu Akademie věd ČR s názvem "Komplexní diagnostická baterie pro hodnocení jazykových a fonologických schopností v předškolním a raném školním věku" podpořený Technologickou agenturou ČR v letech 2019-2022. Výzkumná studie se stává součástí implementační fáze tohoto projektu a jejím specifickým cílem je nastínit možnosti efektivního využití této testové baterie v předškolním prostředí ve prospěch včasné identifikace dětí ohrožených tzv. fonologickým deficitem. Z hlediska výzkumného problému si navrhovaná výzkumná studie klade za cíl prověřit teoretický předpoklad kontinuálního propojení a uspořádání subtestů BDTJ určených k diagnostice vývojové úrovně fonologického uvědomování od 4 do cca 7 let věku a přispět tak k možnému rozšíření normativních dat z této části BDTJ. To nám umožní zpřesnit metodické pokyny pro používání této diagnostické baterie. Z metodologického hlediska je tento výzkum explorativní,...
(English) The goal of the presented master's theses is to contribute to the broadening of knowledge and practical experience with the application of a psychodiagnostic battery of tests to map the developmental level of phonological awareness, the Battery of Diagnostic Tests of Language (BDTJ) (Málková, Smolík, Nováková Schöffelová, in press). The study follows the grant project of the Faculty of Humanities of the Charles University and the Institute of Psychology of the Czech Academy of Sciences named "Comprehensive diagnostic battery for assessing language and phonological abilities in preschool and early school age" supported by the Technology Agency of the Czech Republic in 2019-2022. The research study becomes a part of the implementation phase of this project and its specific goal is to outline the possibilities of effective use of this test battery in the preschool setting in favour of early identification of children at risk of so-called phonological deficits. In terms of the research problem, the proposed research study aims to examine the theoretical assumption of continuous interconnection and arrangement of the BDTJ subtests designed to diagnose the developmental level of phonological awareness from the age of 4 to about 7 years and thus contribute to the possible expansion of normative...
