Vztah teoretického a praktického života u H. Arendtové a Aristotela
The relationship between theoretical and practical lives in H. Arendt and Aristotle
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/20455Identifiers
Study Information System: 24573
CU Caralogue: 990011134910106986
Collections
- Kvalifikační práce [24982]
Author
Advisor
Referee
Pechar, Jiří
Čapek, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Philosophy
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
27. 5. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Vztah teoretického a praktického života u H. Arendtové a Aristotela První část práce se zabývá vztahem mezi myšlením, filosofií a politickým jednáním u Hannah Arendtové. Součástí tohoto zkoumání je: posouzení významu distance Arendtové od filosofie; charakteristika toho, čemu sama říká "politická teorie"; rozbor její kritiky filosofické tradice; a konečně náčrt jejího pojetí autentického myšlení. Druhá část je věnována Aristotelovi a jeho postavení v díle Arendtové. V této části je posouzena oprávněnost zařazení Arendtové mezi neoaristoteliky a dále jsou zkoumány některé rysy Aristotelovy filosofie z hlediska jejich použitelnosti pro pojetí politiky, které hájí Arendtová, a z hlediska formulace ideálů teoretického a praktického života. Jedná se především o analýzu Etiky Nikomachovy (včetně úvah o její koherenci) a některých pasáží Politiky, se zaměřením na pojem TÉAos- a na vztah mezi pojmy rrp5~tS' a evÉpyeta.
The Relationship between Theoretical and Practical Lives in H. Arendt and Aristotle The first part of the work deals with the relationship between thinking, philosophy and political action in Hannah Arendt. The research includes the following: an evaluation of the distance Arendt takes from philosophy; a portrayal of what she herself calls "political theory"; analysis of her critical stance towards the philosophical tradition; and, finally, an outline of her conception of an authentic thinking. The second part is devoted to Aristotle and his position within Arendťs work. It assesses the extent to which Arendt justly ranks among neoaristotelians. Some aspects of Aristotle's philosophy are studied as for their usability within Arendtian approach to politics, as well as for their contribution to the formulation of the ideals of theoretical and practical li ves. In particular, the analysis concerns the Nicomachean Ethics (including reflections on its coherence) and some parts of the Politics. The focus i s on the concept of TÉAos and on the connection between concepts of rrpo~ts and ' I EVEPYEICX.
