Kontinuity a diskontinuity současné "queer" kinematografie pro mládež
Contemprary queer youth cinematography: continuities and discontinuities
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/204493Identifiers
Study Information System: 278652
Collections
- Kvalifikační práce [7323]
Author
Advisor
Referee
Filipowicz, Marcin Łukasz
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Gender studies
Department
Programme Gender Studies
Date of defense
17. 9. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
queer filmová tvorba pro mládež, film studies, gender studies, queer theoryKeywords (English)
queer filmography for youth, film studies, queer theory, queer filmCZ Cílem této diplomové práce je popsat strategie, jimiž reprezentace neheterosexuality usilují o kulturní srozumitelnost neheterosexuality. Na základě teoretických východisek převzatých od Judith Butler, konkrétně o touze abjektově vyloučených po uznání, bude ukázáno, že reprezentace neheterosexuality představuje místo, v němž dochází k vyjednávání s normami rozpoznatelnosti o možnostech žitelného života neheterosexuality. Analýze budou podrobeny filmy a televizní seriály, které naplňují kritéria žánru "s dospívajícími o dospívání", resp. školního podžánru, a které vznikly mezi lety 2015 až 2025, např. Love, Simone, Sex Education nebo Heartstopper. Analýza, založená na metodách paranoidního a reperativního čtení, které popisuje Eve Kosofsky Sedgwick, se bude soustředit na to, jak zkoumaná díla pracují s tradicemi uvedeného žánru a historickými způsoby zobrazování neheterosexuality.
EN This thesis aims to describe the strategies by which representations of non-heterosexuality seek to make non-heterosexuality culturally intelligible. Drawing on theoretical assumptions taken from Judith Butler, specifically the desire of the abjectly excluded for recognition, it will be shown that representations of non-heterosexuality provide a site in which norms of recognisability are negotiated to maintain the possibilities of a liveable life of non- heterosexuality. Films and television series that fulfil the criteria of the coming-of-age genre or school sub-genre and that were produced between 2015 and 2025, such as Love, Simone, Sex Education or Heartstopper, will be analysed. The analysis, based on the methods of paranoid and reparative reading described by Eve Kosofsky Sedgwick, will focus on how the examined works engage with the traditions of their genre and historical ways of depicting non-heterosexuality.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Sexual Identity as Cinematic Subversion: the Discourse of New Queer Cinema
Defence status: DEFENDEDKajánková, Lucia (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2015)Date of defense: 10. 9. 2015Diplomová práce předkládá kapitolu filmových dějin New Queer Cinema jako paradigma subverzivních praktik queer filmu. Teoreticko-historická část postupně zavádí pojem queer, vykládá jeho možné aplikace na film v rámci queer ... -
Za rámec heteronormativního pojímání genderu a sexuality : queer jako identita, prostor a politická pozice
Defence status: DEFENDEDJahodová, Dita (Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2011)Date of defense: 17. 1. 2011This thesis presents the basic principles of the functioning of the heteronormative order: in what way heterosexuality is constructed as the norm and in what way it is maintained as such. The thesis simultaneously examines ... -
Heteronormativní vzdor hnutí New Queer Cinema
Defence status: DEFENDEDDoležel, Tomáš (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2025)Date of defense: 23. 6. 2025Tato práce se zabývá fenoménem New Queer Cinema (NQC), který se v 90. letech etabloval jako radikální proud nezávislé kinematografie. Jejím cílem je identifikovat klíčové charakteristiky NQC napříč vybranými filmy (Poison; ...
