Stud a postižení
Shame and disability
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/204478Identifikátory
SIS: 277606
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kolářová Veverková, Martina
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociologie - Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
2. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
stud|postižení|stigma|biomoc|ableismus|normalita|norma|kontrola|regulace|identita|těloKlíčová slova (anglicky)
shame|disability|stigma|biopower|ableism|normality|norm|control|regulation|identity|bodyTato bakalářská práce se zabývá vztahem mezi studem a postižením. V souladu s perspektivou sociologie emocí stud pojímá v širších společenských souvislostech a zkoumá jeho sociální povahu. Takto konceptualizovaný stud následně spojuje s postižením a zaměřuje se na teoretické rámce, které se zmíněného vztahu dotýkají. Práce tak představuje teorie stigmatu (Goffman, 1963), biomoci (Foucault, 1990; Carlson, 2005; Treiman, 2005; Taylor, 2011) a internalizovaného ableismu (Campbell, 2009) a jejich výklad studu lidí s postižením. Ten v závěru textu konfrontuje s empirickými studiemi, které dokumentují reálné zkušenosti postižených osob se studem. Práce dochází k závěru, že stigma, biomoc a internalizovaný ableismus představují přínosné teoretické přístupy, které mohou nabídnout hlubší vhled do dané problematiky a vztah mezi studem a postižením osvětlit.
This bachelor's thesis explores the relationship between shame and disability. In line with the perspective of sociology of emotions, it approaches shame within broader social context and examines its social nature. Conceptualised in this way, shame is then linked to disability. The thesis then focuses on theoretical frameworks that address this relationship. It introduces the theories of stigma (Goffman, 1963), biopower (Foucault, 1978; Carlson, 2005; Treiman, 2005; Taylor, 2011), and internalized ableism (Campbell, 2009), and presents their interpretations of shame in the lives of disabled people. In the final part of the thesis, these theoretical insights are confronted with empirical studies that document the real-life experience of disabled individuals with shame. The thesis concludes that stigma, biopower and internalised ableism represent valuace theoretical approaches that offer a deeper understanding of the isme and provide meaningful insight into the relationship between shame and disability.
