Využití systému HAMR ve výuce zeměpisu
The use of the HAMR system in the teaching of geography
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/204425Identifikátory
SIS: 267063
Kolekce
- Kvalifikační práce [21483]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Matějček, Tomáš
Oponent práce
Matoušková, Milada
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství geografie pro střední školy - Učitelství biologie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra fyzické geografie a geoekologie
Datum obhajoby
17. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
HAMR, hydrologické sucho, výuka zeměpisuKlíčová slova (anglicky)
HAMR, hydrological drought, geography teachingDiplomová práce se zabývá využitím systému HAMR (Hydrologie, Agronomie, Meteorologie, Retence) ve výuce zeměpisu na základních a středních školách. V teoretické části je zpracována rešerše zaměřená na problematiku hydrologického sucha v Česku v období 2014-2025 a popis systému HAMR, včetně jeho funkcí, struktury a využitelnosti v pedagogickém kontextu. Praktická část práce je věnována návrhu a testování tří pracovních listů, které využívají data ze systému HAMR. Tyto pracovní listy byly ověřeny na vzorku žáků základní a střední školy. Na základě kvantitativní i kvalitativní analýzy výsledků byl posouzen jejich přínos pro rozvoj geografických dovedností a porozumění problematice sucha. Výsledky ukazují, že práce s autentickými daty prostřednictvím systému HAMR významně podporuje kritické geografické myšlení žáků, schopnost interpretace mapových podkladů i environmentální uvědomění. Klíčová slova: HAMR, hydrologické sucho, výuka zeměpisu, pracovní list, geografické dovednosti
This thesis examines the pedagogical integration of the HAMR system (Hydrology, Agronomy, Meteorology, Retention) into geography education at lower and upper secondary school levels. The theoretical section provides a comprehensive review of the phenomenon of hydrological drought in the Czechia from 2014 to 2025, alongside an in-depth analysis of the HAMR system, including its legal foundations, technical framework, and applicability in the context of education. The empirical part of the study presents the development, implementation, and evaluation of three custom-designed educational worksheets based on real-time HAMR data. These worksheets were tested among students from selected elementary and secondary schools. Through both quantitative and qualitative research methods, the study assesses the effectiveness of these worksheets in enhancing students' spatial thinking, data literacy, map interpretation abilities, and conceptual understanding of drought as a complex geophysical and socio- environmental process. The findings suggest that the integration of authentic geospatial data significantly contributes to the development of key geographical competencies and fosters deeper environmental awareness among students. Keywords: HAMR, hydrological drought, geography education, geospatial data,...
