Porovnání úrovně sociální kognice u dospělých osob s poruchou pozornosti s hyperaktivitou, s Aspergerovým syndromem a u zdravých kontrol
Comparison of social cognition levels in adults with attention deficit hyperactivity disorder, Asperger's syndrome and healthy controls
bakalářská práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/204378Identifikátory
SIS: 260834
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dlouhá, Jana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
2. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
ADHD|Poruchy autistického spektra|Aspergerův syndrom|Sociální kognice|Teorie mysliKlíčová slova (anglicky)
ADHD|Autistic spectrum disorders|Asperger's syndrome|Social cognition|Theory of mindTato bakalářská práce se zaměřuje na úroveň teorie mysli (Theory of Mind, ToM) u dospělých osob s poruchou pozornosti s hyperaktivitou (ADHD), s Aspergerovým syndromem (AS) a u osob bez psychiatrické diagnózy (kontrolní skupina, KS) v českém prostředí. Cílem práce je porovnat úroveň teorie mysli - jedné z klíčových aspektů sociální kognice - u dospělých osob s ADHD, s Aspergerovým syndromem a u zdravých osob bez diagnózy v českém prostředí a zodpovědět otázku, zda mezi nimi existují statisticky významné rozdíly. Do výzkumu bylo zahrnuto 27 participantů rozdělených do tří skupin: skupina s AS (N = 4), skupina s ADHD (N = 11) a kontrolní skupina (N = 12). Data byla sbírána formou individuální administrace dvou nástrojů: Reading the Mind in the Eyes Test (RMET) a Hinting Task. Výsledky byly analyzovány pomocí analýzy variancí (ANOVA) a její neparametrické alternativy. Zjištění poukazují na statisticky významný rozdíl v celkové úrovni teorie mysli mezi skupinou s AS a kontrolní skupinou, a dále na významně horší výsledky skupiny s ADHD v testu Hinting Task ve srovnání s kontrolou. Výsledky RMET rozdíly mezi skupinami neprokázaly. Výzkum upozorňuje na nejednotnost předchozích zjištění a podtrhuje potřebu dalšího zkoumání této problematiky v dospělé populaci. Klíčová slova: ADHD; Poruchy autistického...
This bachelor thesis focuses on the level of Theory of Mind (ToM) in adults with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), Asperger's Syndrome (AS), and individuals without psychiatric diagnoses (control group, CG) within the Czech context. The aim of the study is to compare ToM - a key component of social cognition - among these three groups and to determine whether statistically significant differences exist. The study included 27 participants divided into three groups: the AS group (N = 4), the ADHD group (N = 11), and the control group (N = 12). Data were collected through individual administration of two instruments: the Reading the Mind in the Eyes Test (RMET) and the Hinting Task. The results were analysed using analysis of variance (ANOVA) and its non-parametric alternative. The findings indicate a statistically significant difference in the overall ToM performance between the AS and control groups, and significantly poorer performance of the ADHD group in the Hinting Task compared to the control group. No significant group differences were found in the RMET. The study highlights the inconsistency of previous findings and emphasizes the need for further research on ToM in the adult population. Key words: ADHD; Autistic spectrum disorders; Asperger's syndrome; Social cognition; Theory...
