Československá revivalistická scéna tradičního jazzu od druhé poloviny 40. let do 60. let 20. století
Čzechoslovak Jazz Revival Movement from 1940s to 1960s
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/204365Identifikátory
SIS: 259047
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Randák, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie
Katedra / ústav / klinika
Ústav historie
Datum obhajoby
8. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
jazz|kulturní politika|Československo|dixielandKlíčová slova (anglicky)
jazz|cultural politics|Czechoslovakia|dixielandBakalářská práce se zaměřuje na fenomén jazzového revivalismu, tedy vědomého návratu hudebníků k raným formám tradičního jazzu. Cílem práce je zmapovat vývoj tohoto hudebního směru od jeho počátků v New Orleans na přelomu 19. a 20. století přes jeho proměny ve Spojených státech amerických, Evropě a následně i v Československu. Práce nejprve vymezuje základní pojmy - především termíny jazz, tradiční jazz a revivalismus - a dále se věnuje hudebním i kulturním specifikům neworleanského jazzu a důvodům jeho pozdějšího oživení ve 30. letech 20. století. Následující kapitoly sledují, jak se tradiční jazz a jeho oživení rozšířily do Evropy a jaké měly specifické projevy v československém prostředí. Hlavní otázkou práce je, proč se hudebníci v různých obdobích vědomě vraceli k tradičnímu jazzu a co pro ně tyto návraty znamenaly - zda šlo o výraz nostalgie, potřebu autenticity, odpor vůči komerčnímu směru moderního jazzu, nebo kulturně-politický postoj. Práce vychází z odborné literatury, dobových pramenů i hudební teorie a usiluje o hlubší pochopení toho, proč byl tradiční jazz pro mnohé více než jen hudební styl - stal se symbolem identity, svobody a návratu ke kořenům. KLÍČOVÁ SLOVA: jazz, tradiční jazz, neworleanský jazz, revivalismus, USA, Evropa, Československo, hudební vývoj.
This bachelor's thesis focuses on the phenomenon of jazz revivalism, meaning the conscious return of musicians to the early forms of traditional jazz. The aim of the thesis is to map the development of this musical movement from its origins in New Orleans at the turn of the 19th and 20th centuries, through its transformations in the United States, Europe, and subsequently Czechoslovakia. The thesis first defines key concepts-particularly the terms jazz, traditional jazz, and revivalism-and then examines the musical and cultural characteristics of New Orleans jazz and the reasons for its later revival in the 1930 s. The following chapters trace how traditional jazz and its revival spread to Europe and how they took on specific forms in the Czechoslovak context. The central question of the thesis is why musicians in different periods consciously returned to traditional jazz, and what these returns meant to them-whether they were an expression of nostalgia, a quest for authenticity, a rejection of the commercial direction of modern jazz, or a cultural-political stance. Drawing on scholarly literature, period sources, and music theory, the thesis seeks a deeper understanding of why traditional jazz was, for many, more than just a musical style-it became a symbol of identity, freedom, and a return to...
