Očekávání zaměstnanců základní školy od ukrajinských žáků
School staff's expectations of Ukrainian students
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/204361Identifikátory
SIS: 261875
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tuček, Milan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie se specializací Sociologie, veřejnost a politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
16. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
ukrajinští žáci, základní škola, studium, očekávání, každodenní strategie zaměstnanci školy, školní docházkaKlíčová slova (anglicky)
primary school, Ukrainian students, study, expectations, everyday strategies, school employees, schoolingTato diplomová práce se zabývá očekáváními, která zaměstnanci základní školy mají vůči ukrajinským žákům během jejich školní docházky. Cílem práce bylo prostřednictvím případové studie a metody interpretativní fenomenologické analýzy (IPA) porozumět tomu, jak jsou tato očekávání formována a jak zaměstnanci tento vliv reflektují. Výzkum se rovněž zaměřil na rozdíly mezi jednotlivými zaměstnanci a na faktory, které podle nich ovlivňují motivaci ukrajinských žáků. Analýza ukázala, že očekávání zaměstnanců často vycházejí z kulturních stereotypů, osobních obav a nepřipravenosti systému. Ukázalo se, že zaměstnanci mají často tendenci obracet očekávání od ukrajinských žáků vůči sobě a své pracovní náplni. Výrazným tématem byl požadavek vděčnosti, který byl často spojován s vnímáním role učitele a potvrzení vlastních kladných morálních vlastností. Zároveň se ukázalo, že si zaměstnanci ne vždy uvědomují vliv svých očekávání na žáky, přičemž tento vliv může být nezáměrný, ale silný.
This thesis explores the expectations that primary school staff hold toward Ukrainian pupils during their schooling. Using a case study design and the method of Interpretative Phenomenological Analysis (IPA), the aim was to understand how these expectations are formed and how staff members reflect on their impact. The research also focused on differences between individual staff members and on the factors, they believe influence the motivation of Ukrainian pupils. The analysis showed that staff expectations are often shaped by cultural stereotypes, personal concerns, and systemic unpreparedness. It was also found that staff members frequently redirect their expectations from the Ukrainian students and toward themselves and their own work responsibilities. A significant theme was the expectation of gratitude, which was often linked to perceptions of the teacher's role and as a form of validation of their moral values. Furthermore, it became evident that staff are not always aware of the influence their expectations may have on these students. It was found that the influence that, while often unintended, can be strong and meaningful.
