Pohled na face models (obličejové modely) jako technologii a jako tvůrce obsahu a jejich postavení v herním průmyslu a herní kultuře
A look at face models as a technology and as a content creators and their position in the gaming industry and gaming culture
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/204359Identifikátory
SIS: 263123
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Švelch, Jaroslav
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
17. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Obličejoví modelové, full performance herci, zachycení pohybu (MoCap), zachycení výkonu (PCap), definitivní hraníKlíčová slova (anglicky)
face models, full performance actors (FPA), motion capture (MoCap), performance capture (Pcap), definitive playthroughDiplomová práce se zaměřuje na fenomén tzv. face models neboli obličejových modelů v herním průmyslu. Zabývá se technikou snímání a animace pohybu obličeje za účelem vytvoření co nejvíce realistických tvarů obličeje. V posledních letech se technika face models výrazně rozšířila díky technologickým pokrokům. Technologie motion capture se v posledních letech stala dostupnější a levnější, což umožňuje, aby ji pro vývoj využívala i menší studia. Dalším aspektem, kterým se práce zabývá, jsou aktivity face models jako tvůrců obsahu a aktivních členů herní kultury. Jedná se o relativně nový jev, který je však také součástí procesu přivlastňování původně hráčského obsahu například herci, dabéry a vývojáři, kteří jsou profesionály v oboru. Jedním z dominujících způsobů tvorby online obsahu je tzv. livestreaming neboli živé vysílání a někteří face models se na tvorbě tohoto obsahu podílejí. Tím dokážou rozvíjet vlastní dosah či sebe komerčně propagovat. Zároveň však přispívají do herní kultury pro fanoušky cennými informacemi či se na ní dokonce podílí formou play through, cosplay a sdílením obsahu týkajícího se hry. Práce obsahuje dvě hlavní analýzy, které se navzájem doplňují. První analýza porovnává face models s Full performance herci (FPA) a výsledkem je seznam face models, ze kterých vychází analýza...
The thesis focuses on the phenomenon of face models in the gaming industry. It deals with the technique of capturing and animating facial movement in order to create the most realistic facial shapes. In recent years, the technique of face models has expanded significantly due to technological advances. Motion capture technology has become more accessible and cheaper in recent years, allowing even smaller studios to use it for development. Another aspect addressed in this thesis is the activities of face models as content creators and active members of gaming culture. This is a relatively new phenomenon, but it is also part of the process of appropriation of originally gamer content by, for example, actors, voice actors and developers who are professionals in the field. One of the dominant ways of creating online content is livestreaming and some face models are involved in the creation of this content. By doing so, they are able to develop their own reach or promote themselves commercially. At the same time, they contribute valuable information to the game culture for fans or even participate in the culture through play-throughs, cosplay and sharing game-related content. The thesis contains two main analyses that complement each other. The first analysis compares face models with Full Performance...
