Fenomén cover verzí v československé populární hudbě
The phenomenon of cover versions in Czechoslovak popular music
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/204314Identifikátory
SIS: 275287
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Groman, Martin
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
17. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato diplomová práce se zabývá coververzemi v československé populární hudbě. Shrnuje základní kulturní a historický kontext sledovaného období, které se rozpíná od 2. poloviny 60. let do konce 80. let 20. století. Cílem práce je zjistit, jaké postavení coververze - tedy přejímané cizojazyčné písně s novým textem, v československé populární hudbě skutečně měly. Zároveň má práce za cíl vysledovat, v jakém měřítku se do hudební historie zapsaly a kdy docházelo k jejich nejčastější produkci. Pro tato zjištění je využita metoda smíšeného výzkumu, která kombinuje kvantitativní a kvalitativní výzkum. V prvním zmíněném je sledován poměr původních a převzatých písní v hudebních hitparádách a albech populárních interpretů. V rámci kvalitativního výzkumu je analyzováno několik dobových publicistických textů od hudebních kritiků a publicistů, což má za cíl zjistit, jaké vztahy tito odborníci ke coververzím měli. Všechny texty pochází z hudebního časopisu Melodie, který po celou dobu vycházel. Výzkum nakonec ukázal, že nejvíce coververzí vycházelo na začátku 70. let, zatímco od poloviny 80. let jich výrazně ubývá. Názory hudebních publicistů jsou vůči coververzím primárně kritické a staví je spíše na nižší úroveň. Tento fenomén, který je i dnešní společnosti dobře známý, je už primárně fenoménem historickým....
This thesis deals with cover versions in Czechoslovak popular music. It summarizes the basic cultural and historical context of the period, which spans from the second half of the 1960's to the end of the 1980s'. The aim of the thesis is to determine the actual status of cover versions - foreign-language songs with new lyrics - in Czechoslovak popular music. At the same time, the thesis aims to trace the extent to which they have made their mark on music history and when they were most frequently produced. To achieve these findings, a mixed research method is used, combining quantitative and qualitative research. The quantitative method monitors the ratio of original and cover songs in music charts and albums by popular performers. As part of the qualitative research, several contemporary journalistic texts by music critics and journalists are analysed to determine what relationship these experts had to cover versions. All texts come from the music magazine Melodie, which was published throughout the entire period. The research ultimately showed that the most cover versions were released in the early 1970s, while their number declined significantly from the mid- 1980s onwards. The opinions of music journalists are primarily critical of cover versions and tend to place them on a lower level. This...
