Konkurenceschopnost železniční dopravy na mezinárodních trasách z Česka z hlediska emisní náročnosti a časové dostupnosti
Competitiveness of railway transport on international routes from the Czech Republic in terms of emission intensity and time accessibility
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/204265Identifikátory
SIS: 260357
Kolekce
- Kvalifikační práce [21483]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Petříček, Jakub
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství geografie pro střední školy - Učitelství dějepisu pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje
Datum obhajoby
16. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
železniční doprava, vysokorychlostní tratě, uhlíková stopa, konkurenceschopnost, udržitelná dopravaKlíčová slova (anglicky)
railway transport, high-speed rail, carbon footprint, competitiveness, sustainable transportDiplomová práce se věnuje problematice udržitelnosti a konkurenceschopnosti železniční dopravy ve vztahu k individuální automobilové a letecké dopravě na mezinárodních trasách z Česka. V kontextu klimatických závazků Evropské unie, jejichž cílem je dosažení klimatické neutrality do roku 2050, hraje doprava zásadní roli. Dopravní sektor se významně podílí na emisích skleníkových plynů, přičemž silniční a letecká doprava patří k největším producentům těchto emisí. Naopak železniční doprava, zejména ve své elektrifikované podobě, vykazuje ve srovnání s ostatními druhy přepravy výrazně nižší emisní stopu. Cílem této práce je identifikovat konkrétní relace, na kterých by železnice mohla představovat plnohodnotnou alternativu z hlediska časové dostupnosti i emisní efektivity, a tím přispět ke snižování uhlíkové stopy v dopravě. V teoretické části jsou představeny koncepty uhlíkové stopy, principy jejího výpočtu a faktory ovlivňující konkurenceschopnost a volbu dopravního prostředku. Praktická část je založena na modelu vytvořeném v prostředí GIS, který je doplněn o vlastní výpočty emisí podle metodiky A. Cepníka. Analýza porovnává tři scénáře: současný stav dopravní infrastruktury, plánovanou výstavbu vysokorychlostních tratí podle Správy železnic a alternativní návrh rozšířené sítě vypracovaný...
This thesis focuses on the issue of sustainability and competitiveness of railway transport in comparison with individual car and air transport on international routes from the Czech Republic. In the context of the European Union's climate commitments, which aim to achieve climate neutrality by 2050, transport plays a crucial role. The transport sector significantly contributes to greenhouse gas emissions, with road and air transport being among the largest emitters. In contrast, rail transport-especially in its electrified form-has a significantly lower carbon footprint compared to other modes of transport. The aim of this thesis is to identify specific routes where rail could represent a fully-fledged alternative in terms of both time accessibility and emission efficiency, thus contributing to the reduction of the carbon footprint in transport. The theoretical part introduces the concepts of the carbon footprint, the principles of its calculation, and the factors influencing the competitiveness and choice of mode of transport. The practical part is based on a model created in a GIS environment, which is supplemented by own emission calculations according to the methodology by A. Cepník. The analysis compares three scenarios: the current state of transport infrastructure, the planned construction...
