Teorie a praxe interpretačních technik u výukových programů a přednášek environmentálního charakteru - Interpretace má bavit
Theory and Practice of Interpretation Techniques in Environmental Education Programs and Lectures - Interpretation Should Be Fun
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/204164Identifikátory
SIS: 212443
Kolekce
- Kvalifikační práce [7323]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Skripnik, Ondřej
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Sociální a kulturní ekologie
Katedra / ústav / klinika
Program Sociální a kulturní ekologie
Datum obhajoby
16. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Environmentální vzdělávání a výchova, výukové programy, interpretace, klíčové kompetence, EVVO, ekologická výchovaKlíčová slova (anglicky)
Environmental education, educational programs, interpretation, key competencies, EE (environmental education), ecological educationTato práce má poukázat na rozdílnost teorie a praxe u environmentální výchovy a popsat trend směřování této výchovy v dnešním sociokulturním kontextu, plném audiovizuálních technik a s tím souvisejícím odcizeným vztahem k přírodě u dětí ve školním věku. Kromě rozhovorů tato diplomová práce obsahuje komparaci teorie a praxe. Teorie z literatury o výukových a vzdělávacích metodách zaměřených na environmentální a ekologickou problematiku - interpretaci environmentálních témat (IET). A praxi zkušených lektorů, kteří z těchto metodik (teoreticky) vycházejí. S nimi jsem udělala rozhovory, stejně jako s odborníky, kteří se podílejí na fungování IET v České republice. Literatura, zabývající se metodami IET, je pro rešeršní část zvolená dle titulů, které jsou běžně dostupné a lektoři je v praxi používají. Rozhovory jsou polostrukturované a anonymizované. Otázky jsou zaměřené na zkušenosti lektora: jakou metodiku využívá, proč se IET věnuje a jaký dopad IET vidí v budoucnosti na kompetence žáků z jejich programů. Tato práce má poukázat na rozdílnost teorie a praxe u environmentální výchovy a popsat trend směřování této výchovy v dnešním sociokulturním kontextu, plného audiovizuálních technik a s tím souvisejícího odcizeného vztahu k přírodě u dětí ve školním věku, a dále vliv IET na kompetence žáků. Klíčová...
This thesis aims to highlight the discrepancy between theory and practice in environmental education and to describe current trends in its development within today's socio- cultural context-one increasingly dominated by audiovisual technologies and characterized by a growing sense of disconnection from nature among school-aged children. In addition to semi-structured interviews, the thesis presents a comparison between theoretical concepts and their practical application. The theoretical framework draws upon literature focused on teaching and educational methods related to environmental and ecological issues-particularly the interpretation of environmental topics (IET). The practical perspective is provided by experienced educators who, at least theoretically, base their work on these methodological approaches. Interviews were conducted with these educators, as well as with professionals involved in the implementation and development of IET in the Czech Republic. The literature used for the theoretical part was selected based on commonly available publications that are widely used in practice. The interviews are anonymized and semi- structured, with questions focusing on the educators' experience: the methodologies they apply, their motivation for engaging with IET, and their perspectives on its...
