Za hranice prevence: Emoce, komunikace a reflexe v práci lektora primární prevence
Beyond Prevention: Emotions, Communication and Reflection in the Work of a Primary Prevention Trainer
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/204153Identifikátory
SIS: 259868
Kolekce
- Kvalifikační práce [7323]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ezzeddine, Petra
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Antropologická studia se specializací Sociokulturní antropologie
Katedra / ústav / klinika
Program Antropologická studia
Datum obhajoby
15. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce zkoumá každodenní podobu lektorské činnosti v oblasti primární prevence, realizované na základních školách v rámci jedné neziskové organizace. Cílem práce je porozumět této praxi v její konkrétní podobě i širších souvislostech. Výzkum vychází z kvalitativního přístupu a je postaven na kombinaci zúčastněného pozorování, polostrukturovaných rozhovorů a autoetnografického přístupu. Na základě analýzy nasbíraného materiálu byla práce rozdělena do tří tematických celků, které se vzájemně prolínají a doplňují. První část se zaměřuje na lektorování jako performativní praxi a využívá Goffmanovu dramaturgickou teorii k uchopení způsobů, jimiž lektoři vystupují ve školním prostředí. Druhá část se soustředí na disciplinaci a mocenské vztahy, do nichž lektoři vstupují, ať už ve vztahu ke třídám, učitelům, instituci nebo vůči sobě navzájem. Třetí celek se zaměřuje na prožívané emoce lektorů, jejich naladění na sebe i na třídu a kontextu afektivní práce spojené s výkonem lektorské činnosti.
This thesis examines the everyday form of lecturing activities in the field of primary prevention, carried out at elementary schools, carried out within a non-governmental organization. The aim of the thesis is to understand this practice in its specific form and broader context. The research is based on a qualitative approach and combines participant observation, semi-structured interviews, and an autoethnographic perspective. Based on an analysis of the collected material, the thesis was divided into three thematic sections that overlap and complement each other. The first part focuses on lecturing as a performative practice and uses Goffman's dramaturgical theory to understand the ways in which lecturers perform in the school environment. The second part focuses on the discipline and power relations that lecturers enter into, whether in relation to classes, teachers, the institution, or each other. The third part focuses on the emotions experienced by lecturers, their attitude towards themselves and the class, and the context of affective work associated with lecturing.
