Vývoj motivace žáků ke studiu geografických předmětů na Geografickém gymnáziu
Development of pupils' motivation to study geographical subjects at Geographical grammar school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/204072Identifikátory
SIS: 264115
Kolekce
- Kvalifikační práce [21483]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Pekárková, Simona
Oponent práce
Krajňáková, Lenka
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství geografie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje
Datum obhajoby
15. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
motivace, zdroj motivace, motivační faktor, geografie, žákKlíčová slova (anglicky)
motivation, source of motivation, motivational factor, geography, pupilDiplomová práce se zabývá vývojem motivace žáků ke studiu geografických předmětů mezi lety 2022−2025 na příkladu Geografického gymnázia. Cílem je analyzovat, jaké zdroje a faktory motivaci ovlivňují a jak se proměňují ve stanoveném období. Práce také zjišťovala, jestli existují rozdíly mezi dívkami a chlapci. První část práce vychází z teoretických východisek, kterým dominovala teorie sebeurčení a model triadické reciprocity. Tyto teorie umožnily hlubší porozumění vnitřním a vnějším faktorům ovlivňující motivaci. Dále práce poskytuje vhled do vývojové psychologie, konkrétně do světa adolescenta a zdůrazňuje náročnost tohoto životního období. Součástí teoretického ukotvení je také porovnání, jak na motivační zdroje a faktory nahlíží citovaná literatura a dle jakých autorů vznikal seznam pro kvalitativní výzkum realizovaný pro účely práce. Sběr dat probíhal od školního roku 2022/2023 do 2024/2025 za využití focus group rozhovorů s žáky Geografického gymnázia, kterých bylo celkem 24 s celkovou účastí 166 žáků. Získaná data byla podrobena analýze v programu MAXQDA, který je vhodný pro kvalitativní analýzu. Výsledky ukazují, že motivace ke studiu geografických předmětů je složitý jev těžko zobecnitelný i přes velikost výzkumu. Jedná se o silně individuální záležitost, kde se ale dají pozorovat...
The thesis explores the development of pupils' motivation to study geography related subjects between 2022 and 2025, using the case of the Geographical Grammar School. The aim is to analyze which sources and factors influence motivation and how these change over the specified period. The study also investigates whether differences exist between girls and boys. The first part of the thesis is grounded in theoretical frameworks, with the Self-Determination Theory and the model of Triadic Reciprocity as central concepts. These theories enable a deeper understanding of the internal and external factors affecting motivation. Furthermore, the thesis offers insight into developmental psychology, specifically into the world of adolescents, highlighting the challenges of this life stage. The theoretical section also includes a comparison of how motivational sources and factors are viewed in the cited literature and by which authors the list of factors for the qualitative research conducted for this study was compiled. Data collection took place from the 2022/2023 school year to 2024/2025 using focus group interviews with pupils of the Geographical Grammar School, with a total of 24 interviews involving 166 pupils. The collected data were analyzed using MAXQDA, a software tool suitable for qualitative...
