Možnosti využití zprostředkovaného učení v prostředí vzdělávacích aplikací- případová studie aplikace Včelka
Exploring the Use of Mediated Learning in Educational App Environments: A Case Study of the Včelka App
diplomová práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203714Identifikátory
SIS: 284570
Kolekce
- Kvalifikační práce [7323]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lindová, Jitka
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Teoreticko-výzkumná psychologie
Katedra / ústav / klinika
Program Teoreticko výzkumná psychologie
Datum obhajoby
12. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
Zprostředkované učení, Reuven Feuerstein, socio-kulturní kognitivní vývoj, metody výuky, vzdělávací aplikace, aplikace Včelka, mladší školní věkKlíčová slova (anglicky)
Mediated Learning Experience, Reuven Feuerstein, socio-cultural cognitive development, educational methods, educational apps, Levebee App, younger school ageTéma diplomové práce vychází ze spolupráce s aplikací Včelka, což je česká vzdělávací a podpůrná aplikace pro děti. Aplikace byla vytvořena odborníky z oblasti vzdělávání a poruch učení, jejím základem je komplexní procvičování čtení v českém jazyce, procvičování cizích jazyků a sekce matematiky, která se věnuje podpoře a rozvoji matematických schopností. Společnost Včelka aplikaci stále rozvíjí, proto je v jejich zájmu, aby byla aplikace pro děti co nejvíce intuitivní tak, aby v ní mohly pracovat samy bez vedení učitele či jiného dohledu. Ke zjištění klíčových informací, které vypomohou s touto záležitostí, poslouží koncept zprostředkovaného učení z teorie Reuvena Feuersteina (2010). Cílem práce je porozumět charakteru interakce zprostředkovaného učení mezi dítětem a pedagožkou a na základě získaných poznatků poskytnout podklad pro další rozvoj vzdělávací aplikace Včelka na základě prvků zprostředkovaného učení. Teoretická část práce představuje koncept zprostředkovaného učení se všemi jeho specifiky a zároveň se zaměřuje na vlastnosti vzdělávacích aplikací a jejich vliv na kognitivní vývoj dětí. V empirické části práce byla v rámci výzkumu využita metoda strukturovaného pozorování, ke které bylo vytvořeno speciální kódovací schéma zaměřené na zachycení projevů prvků zprostředkovaného učení. K...
This thesis is based on a collaboration with the Včelka application, a Czech educational and support tool designed for children. The app was developed by experts in education and learning difficulties and focuses on comprehensive practice in reading in Czech, foreign language learning, and a mathematics section aimed at supporting and developing mathematical skills. Since the Včelka team continues to enhance the application, their goal is to make it as intuitive as possible so that children can use it independently, without the guidance of a teacher or other adult supervision. The concept of mediated learning from the theory of Reuven Feuerstein (2010) will be used to identify key information that will help with this issue. The aim of the thesis is to understand the nature of the mediated learning interaction between the child and the teacher and to provide a basis for the further development of the educational application Včelka based on the elements of mediated learning. The theoretical part of the thesis introduces the concept of mediated learning with all its specificities while focusing on the characteristics of educational applications and their impact on children's cognitive development. In the empirical part of the thesis, the research used the method of structured observation, for which a...
