Posilování sebedůvěry žáků v kompetencích souvisejících s chemickým vzděláváním
Strengthening students' self-confidence in competences related to chemistry education
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203466Identifikátory
SIS: 196524
Kolekce
- Kvalifikační práce [21483]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Janštová, Vanda
Oponent práce
Ganajová, Mária
Stratilová Urválková, Eva
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Didaktika chemie
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky chemie
Datum obhajoby
11. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Vzdělávání v chemii, kompetence v chemickém vzdělávání, aktivizace žákůKlíčová slova (anglicky)
Chemistry education, competencies in chemistry education, activization of pupilsChemie bývá vnímána jako obávaný předmět. Prvním cílem tohoto kvalitativního výzkumu bylo zmapovat vztah žáků k předmětu chemie, následně pak odhalit příčiny strachu z chemie a příčiny nezájmu o ni u studentů jednoho osmiletého gymnázia. Druhým cílem bylo najít způsob, jak zvýšit zájem o tento předmět. Třetím cílem bylo identifikovat potřeby žáků spojené s výukou chemie a navrhnout několik vyučovacích jednotek pro studenty s rozdílnými potřebami tak, aby se zvýšila jejich sebedůvěra v kompetencích souvisejících s výukou chemie. Protože z předvýzkumu vyplynulo, že žáci ve výuce chemie nejvíce postrádají laboratorní práce a celkově praktické činnosti, modelovými jednotkami se staly laboratorní práce (LP). Výzkum byl veden podle zakotvené teorie. Analyzovány byly jak nahrávané rozhovory s vybranými skupinami, tak i reflexní dotazníky s otevřenými otázkami. V průběhu 7 let (2letý předvýzkum, 5letý výzkum) se do studie zapojilo 540 studentů osmiletého gymnázia. Příčiny strachu byly odhaleny, po změnách učebního stylu se zájem zvýšil, což lze doložit zapojením žáků do kroužků, seminářů, projektů, soutěží, ročníkových prací, stáží, maturit atd. Na větší sebedůvěru v kompetencích žáků ukazují laboratorní protokoly doplněné fotodokumentací, reflexe této práce, ochota žáků prezentovat své výsledky před...
Chemistry is often understood as a feared subject. The first aim of this qualitative research was to map students' relationship with the subject of chemistry and afterwards reveal the causes of fear among students of an eight-year grammar school. The second aim was to find the way how to increase their interest. The third aim was to identify the needs of students related to the teaching of chemistry and to design teaching units that will suit to students with different needs at the same time. Because practical activities allow the greatest space for active learning, laboratory works (LW) have become model units. This research was conducted according to the Grounded Theory. Both recorded interviews and reflective questionnaires with open-ended questions were analyzed. Over the period of seven years (a two-year preliminary survey followed by five years of research), 540 students took part in the study. The causes of fear were identified. The interest increased after changes in the learning style, which can be illustrated by the increased participation in seminars, projects, competitions, internships, graduation exam, etc. Post-tests from LW could not be included because of lack of space. A system of four LW was introduced in each year. Inquiry-based learning (IBL) can unify needs. Students expressed...
