«Lubjanka pikčerz»: Otraženije kul'tury čekistskogo soobščestva v fil'mach-laureatach premii FSB
Lubyanka Pictures: How the Chekist community culture manifests itself in FSB Award-winning films
"Lubjanka Pictures": Odraz kultury čekistické komunity ve filmech oceněných Federální službou bezpečnosti Ruska
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203453Identifiers
Study Information System: 278180
Collections
- Kvalifikační práce [24991]
Author
Advisor
Referee
Medvedev, Sergei
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Russian Studies (study programme named after Boris Nemtsov)
Department
Institute of East European Studies
Date of defense
10. 9. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Russian
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
чекизм|культура спецслужб|кинематограф|КГБ|ФСБKeywords (English)
Chekism|intelligence culture|cinematography|KGB|FSBAlexander Treshin "Lubjanka Pictures": Odraz kultury čekistické komunity ve filmech oceněných Federální službou bezpečnosti Ruska Diplomová práce Abstrakt V této práci se zkoumá ruská tajnoslužební (čekistická) kultura v podobě, v jaké se projevuje ve filmech oceněných FSB Ruska v rámci pokračování sovětské tradice podporovat výrobu čekistických filmů. Práce poskytuje stručný přehled klíčových milníků této tradice, které jsou důležité pro pochopení soudobého čekistického kinematografu. Prvky charakterizující současnou čekištskou kulturu jsou v těchto filmech identifikovány pomocí metod diskurzní analýzy založené na Greimasových třech úrovních vyprávění a prezentovány v zobecněné podobě v souladu s aktuální definicí obsahu pojmu "tajnoslužební kultura". Analýza úrovně pragmatiky ukázala, že autoři filmů se snaží prostřednictvím naplnění kinematografické reality prvky korelujícími se s vnímáním diváků sociální reality přenést do diváka "pozitivní obraz pracovníka bezpečnostních orgánů". Toto umožňuje rozostření nebo dokonce vymazání hranice mezi těmito dvěma realitami ve vnímání diváka a tím přenesení pozitivního obrazu čekišta z kinematografické reality do představy diváka o sociální realitě. Dále analýza ukázala, že v základu děje téměř všech filmů-laureátů leží binární konfrontace ("svá" strana proti...
