The Framing of Mainland China in Selected Czech Media During the COVID-19
Rámcování Čínské lidové republiky ve vybraných českých médiích během pandemie COVID-19
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203441Identifikátory
SIS: 279037
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Miessler, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Media and Area studies
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
11. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Národní image, Teorie rámování, COVID-19, Koronavirus, Zpravodajství o Číně, Česká médiaKlíčová slova (anglicky)
National image, Framing theory, COVID-19, China coverage, Czech mediaOd vypuknutí pandemie COVID -19 počátkem roku 2020 se Čína stala středem globální pozornosti a česká média zároveň rychle rozšířila jak hustotu, tak tematickou rozmanitost svého zpravodajství o této vzdálené zemi. V konfrontaci s komplexní situací veřejné zdravotní krize, politických rozdílů a ekonomických otřesů vyvstává otázka: jak si hlavní deníky vybírají témata, určují postoje a prostřednictvím slov vytvářejí obraz Číny? Tato studie se opírá o teorii rámcování a zkoumá, jak české hlavní deníky informovaly o Číně během pandemie. Výzkum se zaměřuje na šest celostátních deníků (Blesk, Mladá fronta Dnes, Právo, Aha!, Lidové noviny a Hospodářské noviny), a pokrývá období od března 2020 do prosince 2021. Studie zjistila, že během pandemického období se české mainstreamové deníky soustředily na zobrazování Číny především prostřednictvím rámců zahraničních vztahů, ekonomiky a epidemické situace, přičemž celkové zpravodajství bylo převážně neutrální, ale s tendencí k negativitě. Obsah týkající se politiky a ideologie byl hlavním nositelem negativních vyznění. V době, kdy se obraz Číny v globálním zpravodajství stále více polarizuje, může zkoumání mediální praxe České republiky jako středoevropské země obohatit srovnávací pohled na výzkum národní image a mediálního rámcování.
