Being "New Woman," Being "Everywoman": Analyses of Selected Plays by Sophie Treadwell
Být "moderní ženou", být "všední ženou": Analýzy vybraných her Sophie Treadwell
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203437Identifikátory
SIS: 281482
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ulmanová, Hana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglofonní literatury a kultury se specializací Americká literatura a kulturní studia
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
10. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Sophie Treadwel|dramatičky|feministické divadlo|moderní americké drama|osobní identita|patriarchát a společnostKlíčová slova (anglicky)
Sophie Treadwel|Women Playwrights|Feminist Theatre|Modern American Drama|Personal Identity|Patriarchy and Society(CZ) Otázky týkající se postavení žen v zaměstnání, manželství a dalších institucích zůstávají dnes stejně aktuální, jako tomu bylo před sto lety. Navzdory legislativním pokrokům ženy po celém světě stále čelí nerovným platovým podmínkám, omezeným reprodukčním právům, nátlaku v soukromém životě a systémovým formám umlčování. Tyto problémy nepředstavují nic nového - jejich kořeny sahají do historických struktur genderových nerovností, které formovaly moderní společnost. Dramatička Sophie Treadwell tato napětí zachytila s překvapivým vhledem. Její dramata tematizují, jak jsou ženy svazovány ekonomickými systémy, kulturními normami i ideologickými strukturami rodiny, práva, medicíny nebo médií. Tato diplomová práce se zaměřuje na čtyři hry Sophie Treadwell - Constance Darrow, The Eye of the Beholder, Machinal a Ladies Leave - a ukazuje, jak její dramatická tvorba odhaluje konflikt mezi ženskou autonomií a patriarchální nadvládou. V realistickém, expresionistickém i satirickém módu Treadwell analyzuje objektivizaci žen, jejich kontrolu a fragmentaci v manželství, mateřství, v pracovním životě a v romantických vztazích. Hry Constance Darrow a Machinal reflektují psychologické a tělesné důsledky domácího útlaku; The Eye of the Beholder inscenuje ženskou identitu jako soubor projekcí v očích druhých; a...
(EN) Questions surrounding women's roles in work, marriage, and institutional life remain as pressing today as they were a century ago. Despite legal advances, women across the globe continue to face unequal pay, limited reproductive rights, coercive domestic dynamics, and institutional forms of silencing. These conditions are not new; they are rooted in historical patterns of gendered subjugation that shaped modern life. The early twentieth-century playwright Sophie Treadwell captured these tensions with startling clarity. Her dramas confront the constraints imposed on women by economic systems, cultural scripts, and the ideological structures of family, law, medicine, or the media. This thesis explores four of Treadwell's plays - Constance Darrow, The Eye of the Beholder, Machinal, and Ladies Leave - to reveal how her theatrical work dramatizes the conflict between female autonomy and patriarchal containment. Moving across modes from realism to expressionism and satire, Treadwell interrogates how women are objectified, coerced, and fragmented by marriage, motherhood, work, and desire. Constance Darrow and Machinal examine the psychological and bodily toll of domestic repression; The Eye of the Beholder stages the female self as a series of projections shaped by others' gazes; while Ladies Leave...
