Hodnocení žáků v předmětu český jazyk na základní škole z pohledu vyučujících
Assessment of pupils in the subject Czech language at a primary school from the point of view of teachers
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203393Identifikátory
SIS: 267989
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šormová, Kateřina
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy - Učitelství češtiny jako druhého jazyka pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
8. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
hodnocení|český jazyk|základní škola|učitel|případová studieKlíčová slova (anglicky)
evaluation|Czech language|elementary school|teacher|case studyTato diplomová práce se zabývá hodnocením žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) a žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) v předmětu český jazyk a literatura na druhém stupni jedné základní školy. Cílem práce bylo zjistit, jak vyučující s různou délkou pedagogické praxe, působící na totožné škole, přistupují k hodnocení těchto žáků, jaká kritéria a metody používají, a jak zohledňují individuální potřeby ve výuce a v hodnocení. Teoretická část shrnuje současné poznatky o hodnocení žáků, principech spravedlivého hodnocení, specifikách žáků se SVP a OMJ a možnostech podpory jejich vzdělávání. Praktická část byla realizována formou případové studie prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů se třemi vyučujícími českého jazyka, tematických plánů a kritérií hodnocení používaných ve sledovaných třídách. Získaná data byla analyzována tematickou analýzou a ilustrována výroky respondentů. Výsledky ukazují, že učitelé se snaží o spravedlivé, ale zároveň motivující hodnocení, kombinují známkování se slovní zpětnou vazbou, upravují náročnost úkolů a své postupy komunikují i třídě. Hodnocení žáků se SVP a OMJ vnímají jako přirozenou součást pedagogické práce, přičemž zohledňují nejen legislativní rámec a doporučení školských poradenských zařízení, ale i individuální přístup, zkušenosti a snahu o...
This thesis deals with the assessment of children with special educational needs (SEN) and pupils learning Czech as a second language in the subject Czech Language and Literature at the lower secondary level of a primary school. The aim of the thesis was to find out how teachers with different lengths of teaching experience at the same school approach the assessment of these pupils, what criteria and methods they use, and how they take individual needs into account in teaching and assessment. The theoretical part summarizes current knowledge about pupil assessment, the principles of fair assessment, the specifics of pupils with SEN and pupils learning Czech as a second language, and the possibilities of supporting their education. The practical part was carried out as a case study through semi-structured interviews with three Czech language teachers, thematic plans, and assessment criteria used in the observed classes. The collected data were analyzed thematically and illustrated with respondents' statements. The results show that teachers strive for fair yet motivating assessment, combining grading with verbal feedback, adjusting the difficulty of tasks, and communicating their approaches to the class. They perceive the assessment of pupils with SEN and pupils learning Czech as a second language...
