Výuka ruského jazyka v alternativních školách v České republice
Teaching of the Russian language in alternative schools in the Czech Republic
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203319Identifikátory
SIS: 253081
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Stranz-Nikitina, Veronika
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství ruského jazyka pro střední školy - Učitelství historie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav východoevropských studií
Datum obhajoby
8. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
ruský jazyk|alternativní škola|Montessori|montessori pedagogika|waldorfská škola|jazykové hry|dějiny pedagogiky|hodina ruského jazykaKlíčová slova (anglicky)
Russian language|alternative school|Montessori|montessori pedagogy|Waldorf school|language games|history of pedagogy|lesson of the Russian languageDiplomová práce se zabývá výukou ruského jazyka v alternativních školách v České republice na příkladu víceletého gymnázia Přírodní škola. V teoretické části je představena typologie alternativních škol a jejich specifika v oblasti pedagogiky a organizace výuky (včetně výuky cizích jazyků). Praktická část se zaměřuje na analýzu vybraných metod a aktivizačních technik používaných při výuce ruštiny, a to včetně přípravy na maturitní zkoušku. Autorka navrhla, realizovala a analyzovala soubor výukových cvičení a rovněž navrhla metodická doporučení k jejich implementaci. Výsledky práce mohou sloužit jako inspirace pro učitele ruského jazyka. Poskytují konkrétní nápady, jak zatraktivnit výuku ruštiny jako druhého cizího jazyka a zároveň efektivně připravit žáky na maturitní zkoušku. Klíčová slova: ruština, výuka ruštiny, ruština jako cizí jazyk, alternativní školy, střední škola, gymnázium, gymnázium Přírodní škola, vyučovací metody, alternativní vyučovací metody, jazykové hry, motivace žáků.
The diploma thesis deals with the teaching of Russian in alternative schools in the Czech Republic using the example of the multi-year secondary school Přírodní škola. The theoretical part presents the typology of alternative schools and their specifics in the field of pedagogy and organization of teaching (including teaching foreign languages). The practical part focuses on the analysis of selected methods and activation techniques used in teaching Russian, including preparation for the school-leaving examination. The author designed, implemented and analyzed a set of exercises and proposed methodological recommendations for their implementation. The results of the work can serve as inspiration for teachers of the Russian language. They provide specific ideas on how to make teaching Russian as a second foreign language more attractive and at the same time effectively prepare students for the school- leaving examination. Keywords: Russian, teaching Russian, Russian as a foreign language, alternative schools, secondary school, Přírodní škola secondary school, teaching methods, alternative teaching methods, language games, student motivation.
