Optimalizace rotací letadel na základě letového řádu
Optimization of aircraft rotations based on the flight schedule
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203234Identifikátory
SIS: 281622
Kolekce
- Kvalifikační práce [11978]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lachout, Petr
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Finanční matematika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pravděpodobnosti a matematické statistiky
Datum obhajoby
10. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
optimization|scheduling|airport managementKlíčová slova (anglicky)
optimalizace|rozvrhování|management letištěTato bakalářská práce se zabývá optimalizací průletových časů a tvorbou systému pro efektivní rotaci letadel na Letišti Václava Havla v Praze. Cílem je minimalizovat celkový čas na zemi pro lety vybraných bázovaných dopravců při respektování provozních ome- zení, jako jsou minimální časy odbavení a pravidla dle typu letadla, čísla letu a aerolinky. Pro řešení je použito lineární programování, které umožňuje nalézt optimální přiřazení příletů k odletům. Výstupem je algoritmus - rotátor, schopný na základě letového řádu navrhnout optimální rotace v daném období. Systém může sloužit jako nástroj pro Letiště Praha k optimalizaci provozu, zefektivnění odbavování a monitorování kapacit. Práce za- hrnuje teoretické základy lineárního programování, implementaci optimalizačního modelu a experimentální vyhodnocení výsledků na reálných datech z letového provozu.
This thesis focuses on optimizing aircraft ground times and developing a system for efficient aircraft rotations at Václav Havel Airport Prague. The objective is to minimize the total time spent on the ground for flights operated by selected based airlines while re- specting operational constraints such as minimum turnaround times and rules related to aircraft type, flight number, and airline. The problem is solved using linear programming, which enables finding an optimal assignment of arrivals to departures. The outcome is an algorithm - a rotator - capable of generating optimal rotations for a given schedule period. The system can serve as a tool for Prague Airport to optimize ground operations, improve handling efficiency, and monitor capacity utilization. The thesis covers the the- oretical foundations of linear programming, implementation of the optimization model, and experimental evaluation of results using real flight schedule data.
