Validace dotazníku RCADS-C pro měření symptomů úzkosti a deprese u dětí a adolescentů.
Validation of questionnaire RCADS-C for meausuring symptoms of anxiety and depression among children and adolescents.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203181Identifiers
Study Information System: 273608
Collections
- Kvalifikační práce [24981]
Author
Advisor
Consultant
Fišerová, Marta
Polášková, Marie
Referee
Zernerová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
5. 9. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
validizace|RCADS-C|úzkost|deprese|mladší školní věkKeywords (English)
validitation|RCADS-C|anxiety|depression|younger school ageO duševní zdraví společnosti, a zejména dětí, vzrůstá výzkumný zájem. Děti a dospívající mohou prožívat různé duševní obtíže. K nim řadíme jako jedny z nejčastějších úzkost a depresi. Je proto nutné věnovat se jejich včasnému rozpoznání. Právě včasná psychodiagnostika může napomoci k brzké psychosociální intervenci a předcházení vypuknutí konkrétní poruchy. Tato práce si klade za cíl validovat dotazník RCADS-C na české populaci dětí ve věku 7-12 let. Dotazník RCADS-C pomáhá odborníkům při screeningu symptomů úzkosti a deprese u dětí. Dílčími kroky práce bylo učinit analytické kroky k ověření konstruktové, konvergentní a divergentní validity, a také interní reliability zmíněného nástroje. K naplnění všech vytyčených bodů validace byly využity konfirmatorní faktorová analýza, korelace s dotazníky GAD-7, PHQ-9 a WHO-5 a Cronbachova alfa na zjištění vnitřní konzistence mezi položkami. Výsledky podporují předpoklady pro validitu a reliabilitu dotazníku RCADS-C u neklinické populace dětí mladšího školního věku. S přihlédnutím k demografickým údajům dívky vykazují vyšší symptomatiku úzkosti a deprese než chlapci. Rovněž při srovnání jednotlivých ročníků se hodnoty signifikantně mění. Práce přináší důkazy o dotazníku RCADS-C jako o vhodném nástroji ke screeningu úzkostných a depresivních symptomů u dětí v...
There is a growing research interest in the mental health of society, especially in children. Children and adolescents may experience a variety of mental health difficulties. Anxiety and depression are among the most common. Therefore, it is necessary to address their early recognition. Early psychodiagnostics of these disorders can help facilitate timely psychosocial intervention and prevent their onset. The aim of this thesis is to validate the RCADS-C questionnaire in a Czech population of children aged 7-12 years. The RCADS-C questionnaire helps professionals to screen for anxiety and depression symptoms in children. The sub- steps of the work were to take analytical steps to verify the construct, convergent and divergent validity, as well as internal reliability of the mentioned instrument. These findings were obtained through confirmatory factor analyses, correlations with the GAD-7, PHQ-9, WHO-5 and additionally through the Cronbach's alpha for internal consistency between items. The results support the assumptions for the validity and reliability of the RCADS-C questionnaire in a non-clinical population of younger school-aged children. Taking demographics into account, girls show higher anxiety and depression symptoms than boys. Scores also change significantly with school grade. The thesis...
