Prozodický trénink v hodinách českého jazyka a jeho vliv na vnímání mluvčích
Prosodic training in Czech language lessons and its effect on speaker perception
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203178Identifikátory
SIS: 273000
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Chládková, Kateřina
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
8. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
prozodie|suprasegmentální jevy|prozodický trénink|percepční test|výuka zvukové stránky jazykaKlíčová slova (anglicky)
prosody|suprasegmentals|prosodic training|perception test|teaching the sound aspects of the language( esky) Tato diplomová práce se zabývá mo nostmi výuky prozodie a zkoumá vliv prozodického tréninku na vnímanou mluvní kompetenci studento. Jejím cílem je popsat sou asný stav výuky zvukové stránky jazyka na stYedních akolách, zejména s dorazem na suprasegmentální jevy, a ovYit, zda se prozodický trénink odrá í v kvalit mluvených projevo studento. První ást práce pYedstavuje výsledky dotazníkového aetYení mezi stYedoakolskými u iteli, které mapuje situaci výuky zvukové roviny jazyka, a analyzuje zpracování tohoto tématu ve vybraných u ebnicích. ZároveI podává teoretický pYehled o jednotlivých suprasegmentálních jevech a shrnuje metody vyu ívané ve výzkumech zamYených na výuku prozodie. Druhá ást práce se vnuje experimentu, v nm byla porovnávána kvalita mluvených projevo studento pYed prozodickým tréninkem a po jeho absolvování. Hodnocení bylo provedeno jak akustickou analýzou, tak prostYednictvím percep ního testu s nezávislými respondenty. Výsledky ukázaly, e vliv prozodického tréninku byl významný. Práce tak mo e poslou it jako podnt k za lenní prozodického tréninku do výuky eského jazyka a jako výchozí bod pro dalaí výzkum v této oblasti.
(in English) This thesis explores the possibilities of teaching prosody and examines the effect of prosodic training on perceived speaking competence of students. It aims to describe the current state of teaching the phonological aspects of language in secondary schools, with particular emphasis on suprasegmental phenomena, and to examine whether prosodic training is reflected in the quality of students' spoken utterances. The first part of the thesis presents the results of a questionnaire survey among secondary school teachers, which maps the situation of teaching the phonological aspect of language, and analyses the treatment of this topic in selected textbooks. It also gives a theoretical overview of individual suprasegmental phenomena and summarises the methods used in research on teaching prosody. The second part of the paper is focused on an experiment in which the quality of students' spoken utterances was compared before and after prosodic training. The evaluation was carried out both by acoustic analysis and via a perceptual test with independent respondents. The results showed that the effect of prosodic training was significant. Thus, the work can serve as a stimulus for incorporation of prosodic training into Czech language teaching and as a starting point for further research in this area.
