Vybraná specifika výuky historie na střední odborné škole a středním odborném učilišti
On chosen specifics of History teaching in secondary technical school and secondary vocational school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203177Identifikátory
SIS: 272075
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Činátl, Kamil
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství historie pro střední školy - Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav historie
Datum obhajoby
8. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
dějepis|výuka|střední odborná škola|střední odborné učiliště|mezipředmětové vztahyKlíčová slova (anglicky)
history|teaching|secondary technical school|secondary vocational school|cross-curricular relationsDiplomová práce se zabývá možnostmi výuky dějepisu na střední odborné škole, a to jak na oboru maturitním, kde jsou mu věnovány zpravidla dva roky, tak i na oboru učňovském, kde předmět zcela chybí. V rovině teoretické analyzuje příslušné RVP a hodnotí ŠVP některých škol vybraného zaměření, posuzuje dostupné učebnice a vymezuje specifika takovéto výuky, předpokládané či zjištěné problémy a relevantní otázky. Zároveň se opírá o současné pojetí didaktiky dějepisu nahlížené prizmatem historického myšlení a historické gramotnosti. V rovině praktické pak přináší několik návrhů, jak jednak pomoci učinit výuku dějepisu efektivnější v situaci, kdy je mu připsána poměrně malá časová dotace i důležitost, a jak jej vhodně začlenit i tam, kde s ním jakožto s vyučovaným předmětem není počítáno vůbec.
The Master's thesis explores the possibilities of teaching history at secondary technical schools (in programs leading to the secondary school-leaving examination (in Czech maturita), where history is typically taught for two years, and secondary vocational schools, where the subject is completely absent. On a theoretical level, it analyzes the relevant Framework Educational Programmes (in Czech RVP - Rámcové vzdělávací programy) and evaluates the School educational programmes (in Czech ŠVP - Školní vzdělávací programy) of selected schools, reviews available textbooks, and defines the specific features of such teaching, including anticipated or observed challenges and relevant questions. The work also draws on contemporary approaches to history didactics, especially focused on historical thinking and historical literacy. On a practical level, it offers several suggestions on how to make history teaching more effective, particularly in situations where it receives limited time commitment and importance, and how to appropriately incorporate it even in fields where it is not included as a subject at all.
