Google Street View jako prostor setkávání lidského a strojového vidění
Google Street View as a Space Where Human and Machine Vision Meet
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203160Identifikátory
SIS: 271464
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Svatoňová, Kateřina
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Studia nových médií
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií - studia nových médií
Datum obhajoby
8. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Google Street View|operational images|strojové vidění|post-digitální fotografie|nová estetika|ne-lidská fotografie|vizuální kulturaKlíčová slova (anglicky)
Google Street View|operational images|machine vision|post-digital photography|New Aesthetic|Nonhuman Photography|visual cultureTato magisterská diplomová práce se zabývá mapovou aplikací Street View společnosti Google v kontextu strojového a lidského vidění. Zaměřuje se na hledání souvislostí i rozdílů mezi fotografiemi pořízenými lidskými a ne-lidskými aktéry, inspiruje se perspektivou obrazů, které jsou primárně daty, a zkoumá taktiky pohybu po virtuální databázi, jež odporují jejímu dominantnímu paradigmatu. Mezi nejpodstatnější teoretické koncepty, z nichž text vychází, patří operační obrazy podle Jussiho Parikky, ne-lidská fotografie Joanny Zylinské, hypermapa Anny Peraicy, digitální archiv Wolfganga Ernsta, teorie imediace, hypermediace a remediace Jay Boltera a Richarda Grusina, analýza taktik a strategií Michela de Certeau nebo umělecké a fotografické praktiky nové estetiky a sociálního dokumentu. Pomocí výše nastíněných teorií diplomová práce analyzuje konkrétní umělecká díla a fotosérie, na kterých demonstruje jejich viditelné projevy. Prostředí Google Street View (GSV) je chápáno jako nástroj demonstrující klíčové prvky současné vizuální kultury - od algoritmizace přes datafikaci až po mechanizaci. Digitální prostředí je zároveň neoddělitelné od toho nedigitálního, dopady GSV tak logicky přesahují hranice počítačových obrazovek. Součástí práce jsou i tři autorské fotosérie pořízené za pomoci Google Street View.
This master's thesis focuses on Google's Street View map application in the context of machine and human vision. It aims to identify connections and differences between photographs captured by human and non-human actors, drawing inspiration from the perspective of images understood primarily as data, and exploring tactics for navigating the virtual database that challenge its dominant paradigm. Among the most significant theoretical concepts on which the text is based are Jussi Parikka's operational images, Joanna Zylinska's non-human photography, Anna Peraica's hypermap, Wolfgang Ernst's digital archive, Jay David Bolter and Richard Grusin's theories of immediacy, hypermediation, and remediation, Michel de Certeau's analysis of tactics and strategies, and the artistic and photographic practices of new aesthetics and social documentary. Using the theories outlined above, the thesis analyses specific works of art and photo series to illustrate their visible manifestations. The Google Street View (GSV) environment is understood as a tool that demonstrates key elements of contemporary visual culture - such as algorithmisation, datafication and mechanisation. At the same time, the digital environment is seen as inseparable from the non-digital one, so the impact of GSV logically extends beyond the...
