Specifika mimořádně nadaných jedinců v pracovním prostředí
The Specifics of Gifted People in Working Environment
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203124Identifikátory
SIS: 249210
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Semeráková, Denisa
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
5. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
nadání|inteligence|nadání v práci|motivace|výkonnost|tematická analýzaKlíčová slova (anglicky)
giftedness|intelligence|giftedness in the workplace|motivation|productivity|thematic analysisTato diplomová práce se zaměřuje na pracovní specifika nadaných dospělých, na které dosavadní výzkum často zapomíná. Cílem je porozumět tomu, co potřebují k rozvoji svého potenciálu v pracovním prostředí. Teoretická část se věnuje definici a teoriím nadání, specifickým osobnostním rysům nadaných, sociálnímu kontextu nadaných a specifikům a potřebám nadaných v pracovním prostředí. Výzkumná část si dala za cíl zjistit, jaké jsou salutory a stresory mimořádně nadaných v pracovním prostředí. Data byla získána na základě polostrukturovaných rozhovorů se 14 nadanými jedinci a následně analyzována tematickou analýzou. Byly identifikovány tři oblasti salutorů a stresorů pro nadané v pracovní oblasti, konkrétně salutory a stresory vycházející z práce jako takové, na straně nadaného a vycházející ze sociálního rozměru pracovního prostředí. Za specifická pro mimořádně nadané se však srovnáním s dalšími studiemi nezaměřenými na nadané dá považovat oblast salutorů a stresorů, které nadaní uváděli na své straně, konkrétně logické a analytické uvažování, efektivitu práce, komunikační dovednosti, které byly všechny uváděné jako salutory, a perfekcionismus, který byl uváděn jako salutor i stresor. Klíčová slova: nadání; inteligence; nadání v práci; motivace; výkonnost; tematická analýza
This diploma thesis explores the specific needs and experiences of gifted adults in the workplace, a group frequently neglected in current research. The goal of the thesis is to understand what gifted adults need in order to develop their potential in the workplace. The theoretical part is dedicated to definitions and theories of giftedness, specific personality traits of gifted individuals, the social context of gifted people and characteristics and needs of gifted individuals in the workplace. The research goal was to identify the supportive factors and stressors of gifted people in the workplace. The data were obtained through semi-structured interviews with 14 gifted individuals and analyzed using thematic analysis. Three areas of supportive factors and stressors for gifted individuals in the workplace were identified: stemming from work itself; on the side of the gifted individual; and stemming from social context of a workplace. It is possible to consider certain salutors specific to gifted individuals, namely logical and analytical thinking, effectivity of work, communication skills, and perfectionism, which emerged both as a salutor and a stressor. Key words: giftedness; intelligence; giftedness in the workplace; motivation; productivity; thematic analysis
