The Security Guide to the Internet for Lower Secondary School
Bezpečný průvodce internetem pro 2. stupeň ZŠ
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203045Identifikátory
SIS: 280052
Kolekce
- Kvalifikační práce [11978]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Yaghobová, Anna
Oponent práce
Pešková, Klára
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Informatika - Vizuální výpočty a vývoj počítačových her
Katedra / ústav / klinika
Katedra softwaru a výuky informatiky
Datum obhajoby
9. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Internetová bezpečnost|Kybernetická bezpečnost|Povědomí o phishingu|Ochrana proti malwaru|Autentizace|Návrh vzdělávacích her|Učení založené na hráchKlíčová slova (anglicky)
Internet security|Cybersecurity|Phishing awareness|Malware protection|Authentication|Educational game design|Game-based learningPřestože v Česku existují vzdělávací aplikace o kybernetické bezpečnosti, tak mnohdy nejsou dostatečně edukativní a neprobírají mnohá témata. Proto se tato diplomová práce zabývala návrhem, implementací a ověřením mobilní edukativní hry, určené pro žáky druhého stupně základních škol (11-15 let). Nejprve byla provedena analýza existujících vzdělávacích projektů a identifikace běžných kybernetických hrozeb a mylných představ cílové skupiny. Na základě těchto zjištění byl navržen herní koncept s osmi tematickými úrovněmi (malware, phishing, cookies, ochrana hesel, dvoufaktorová autentizace, firewall, mobilní hrozby a AI). Hra byla vytvořena v herním enginu Unity a lokalizována do češ- tiny. Pro ověření účinnosti byla hra testována na základní škole, přičemž analýza herních logů a výsledků kvízů prokázala zlepšení znalostí žáků v oblasti internetové bezpečnosti. Výsledný produkt je multiplatformní hra dostupná zdarma, která může sloužit jako do- plňkový výukový nástroj v předmětech informatiky.
Although games focused on cybersecurity exist in the Czech Republic, they do not cover the topics selected in this thesis, some have limited educational potential, or an insufficient scope of information. Therefore, this diploma thesis dealt with the design, implementation, and validation of the mobile educational game intended for students of the second level of primary schools (11-15 years old). First, an analysis of existing educational projects was carried out, and common cyber threats and misconceptions of the target group were identified. Based on these findings, a game concept with eight thematic levels was designed (malware, phishing, cookies, password protection, two-factor authentication, firewall, mobile threats, and AI). The game was created in the Unity game engine and localized into Czech. To verify its effectiveness, the game was tested in an elementary school, and an analysis of game logs and quiz results demonstrated an improvement in students' knowledge of internet security. The resulting product is a multiplatform game available for free, which can serve as a supplementary teaching tool in computer science subjects.
