Obsahová analýza pořadů Janka Rubeše a jejich dopadu na danou problematiku
Content analysis of Janek Rubeš's shows and their impact on the given issue
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202940Identifikátory
SIS: 272820
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Honc, Martin
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Komunikační studia se specializací Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
8. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Janek Rubeš, podvody, Youtube, virální videa, turismus, žurnalistikaKlíčová slova (anglicky)
Janek Rubeš, scams, Youtube, viral videos, turismus, journalismPraha je nejnavštěvovanějším městem v České republice. V roce 2019 do ní dorazilo rekordních 8 milionů turistů. Po útlumu, způsobenému pandemií nemoci covid-19 se do Prahy turisté opět vracejí. S nimi však přicházejí i podvody a jiné pasti, které se zaměřují na návštěvníky a využívají jejich neznalosti místního prostředí. Na tyto pasti upozorňuje dlouhodobě i novinář Janek Rubeš, který využívá různých žurnalistických metod, ale i aktivismu ke svému boji proti podvodným praktikám. Tato práce se zaměřuje na jeho činnost a jejím cílem je zjistit, jakým způsobem poukazuje na problémy, jakých využívá nástrojů k zaujmutí publika, a jakým způsobem má jeho činnost dopad na povědomí o tématech, která prezentuje, stejně tak jako na povědomí o něm samém. Pomocí metody kvantitativní obsahové analýzy, byly v první výzkumné otázce zkoumány způsoby dramatizace jeho videí, a to jak samotným obsahem videa, Rubešovým vystupováním v nich a interakcí s dalšími aktéry, tak i postprodukčními metodami, a to hlavně hudbou. Z této analýzy vyplynulo, že situace je ve všech zkoumaných situacích provázena slovním napadáním, osočováním či vyhrožováním, a velmi často i fyzickou potyčkou. Ve druhé výzkumné otázce byla zkoumána míra zájmu veřejnosti o témata, která Rubeš ukazuje ve videích, a také o osobu jeho samotného. Z...
Prague is the most visited city in the Czech Republic. In 2019, a record 8 million tourists came to Prague. After the downturn caused by the pandemic of the covid-19 disease, tourists are returning to Prague again. But with them come scams and other traps that target visitors and take advantage of their unfamiliarity with the local environment. Journalist Janek Rubes, who has long drawn attention to these traps, uses various journalistic methods as well as activism to fight fraudulent practices. This paper focuses on his work and aims to find out how he highlights issues, what tools he uses to engage his audience, and how his work impacts on awareness of the issues he presents as well as on awareness of himself. Using the method of quantitative content analysis, the first research question explored the ways in which his videos are dramatized, both through the content of the videos themselves, Rubes' performance in them and his interaction with other actors, and through post-production methods, especially music. This analysis revealed that in all the situations examined, the situation is accompanied by verbal abuse, slander or threats, and very often a physical altercation. The second research question examined the degree of public interest in the topics Rubes shows in his videos and in the person...
