The Impact of Nonvergal Communication on Trust"Building in Intercultural Interactions: A Comparative Study between Czech and Taiwanese
Vliv neverbální komunikace na budování důvěry v interkulturních interakcích: Srovnávací studie mezi Čechy a Tchajwanci
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202877Identifikátory
SIS: 275685
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Schneiderová, Soňa
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Komunikační studia se specializací Marketingová komunikace a public relations
Katedra / ústav / klinika
Katedra marketingové komunikace a public relations
Datum obhajoby
8. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
neverbální komunikace, interkulturní komunikace, kulturní adaptace, kulturní kongruence, Česká republika, Tchaj-wan, západní styl komunikace, východní styl komunikaceKlíčová slova (anglicky)
nonverbal communication, intercultural communication, cultural adaptation, cultural congruence, Czech Republic, Taiwan, Western communication style, Eastern communication styleTato bakalářská práce se zaměřuje na roli neverbální komunikace při utváření důvěry v interkulturních interakcích, konkrétně v kontextu České republiky a Tchaj-wanu. Teoretický rámec vychází z kulturních hodnotových systémů obou společností, věnuje se rozdílům v normách neverbálního chování (např. držení těla, oční kontakt, mimika, gesta, proxemika) a zkoumá dopady komunikačního nesouladu na mezilidské vnímání. Empirická část využívá experiment s kombinovaným designem (2 × 2 × 2), v jehož rámci hodnotili čeští a tchajwanští respondenti videozáznamy herců z obou kultur, kteří prezentovali buď kulturně konzistentní, nebo adaptované neverbální chování. Celkem 118 účastníků posuzovalo jednotlivé aktéry ve čtyřech dimenzích: důvěryhodnost, autentičnost, zdvořilost a celkový pozitivní dojem. Data byla analyzována pomocí párových t-testů a analýzy rozptylu (ANOVA). Výsledky ukázaly, že kulturní shoda v neverbálním chování vedla ve většině případů k pozitivnějšímu hodnocení, zejména u mužských aktérů. Zjištění tak naznačují, že kulturně očekávané neverbální projevy mohou hrát významnější roli při formování pozitivního dojmu než samotná snaha o přizpůsobení. Studie přispívá k hlubšímu porozumění interkulturní komunikaci a upozorňuje na limity behaviorální adaptace.
This thesis explores the role of nonverbal behavior in trust formation during intercultural interactions, focusing on Czech and Taiwanese cultural contexts. The theoretical framework includes cultural value systems, differences in nonverbal norms (e.g., posture, eye contact, facial expressions, gestures, and proxemics), and the impact of communicative incongruence on interpersonal judgments. The empirical part employs a 2 × 2 × 2 mixed-design experiment using video stimuli featuring Czech and Taiwanese actors enacting either a culturally congruent or adaptive nonverbal style. A total of 118 respondents from both countries rated the actors across four dimensions. Statistical analysis involved paired-sample t-tests and repeated-measures ANOVA to assess the effect of cultural adaptation and congruence. Contrary to expectations, results showed that culturally congruent behavior was generally rated more positively, particularly in the case of male actors. The findings suggest that cultural congruence in nonverbal communication may be more critical to positive perception than behavioral adaptation. The study contributes to a nuanced understanding of intercultural communication by highlighting the limits of adaptation and the importance of culturally specific expectations in nonverbal cues.
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Komunikační dovednosti ředitele školy - efektivní komunikace
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKuchyňková, Eva (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011)Datum obhajoby: 31. 5. 2011 -
Autismus - Použití systémů alternativní a augmentativní komunikace u jedinců s poruchou autistického spektra
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOVošická, Edita (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012)Datum obhajoby: 17. 9. 2012Tato diplomová práce se zabývá systémy alternativní a augmentativní komunikace používané u jedinců s poruchou autistického spektra. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje ... -
Pragmatika aspektů řečové komunikace na základní škole
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOBenešová, Dominika (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014)Datum obhajoby: 21. 5. 2014Komunikační kompetence je jednou z klíčových kompetencí, kterých by žáci měli během průběhu vzdělávání dosáhnout. Předmět této práce - výuka pragmatických aspektů úzce s komunikační kompetencí souvisí. Práce se zaměřuje ...
