Tři školy pro Kargyak: Rozvojové technologie v materiálně-sémiotické perspektivě
Three schools for Kargyak: Development technologies from a material-semiotic perspective
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202837Identifikátory
SIS: 203899
Kolekce
- Kvalifikační práce [7323]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Uherek, Zdeněk
Brož, Luděk
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Obecná antropologie
Katedra / ústav / klinika
Doktorský program Integrální studium člověka - obecká antropologie
Datum obhajoby
8. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
materiální sémiotika, teorie sítí-aktérů, studia vědy a technologií (STS), rozvoj, rozvojová spolupráce, antropologie rozvoje, rozvojové technologie, stavební inženýrství, architektura, design budov, imaginace, technologické selhání, heterogenní inženýrství, globalizace, LadakKlíčová slova (anglicky)
material semiotics, actor-network theory, science and technology studies (STS), development, development cooperation, anthropology of development, development technologies, civil engineering, architecture, building design, imagination, technological failure, heterogeneous engineering, globalization, LadakhPředložená disertační práce se věnuje problematice rozvojových technologií v materiálně- sémiotické perspektivě. Na základě terénního výzkumu realizovaného v letech 2017-2022 přináší několik studií-příběhů tří školních budov v Kargyaku, které v této malé, vysokohorské obci v indickém Ladaku vybudovaly tři různé rozvojové subjekty (dvě české neziskové organizace a indické úřady). Jednotlivé studie se postupně zabývají: procesem navrhování rozvojových staveb v českém prostředí a rolí, kterou v něm sehrává designérská imaginace; očekáváními tvůrců vepsanými do (značně různé) podoby tří kargyackých budov a diskuzí technologické úspěšnosti či selhání vzniknuvšího řešení; oslabením heterogenně-inženýrského působení českých organizací vůči projektu mezi roky 2017 a 2022 a příležitostem, jež přináší pro místní; a probíhající globalizací údolí Zanskar, zde koexistujícími režimy globality a způsobilostí kargyackých škol být vůči nim alternativou. Se zaměřením na případ škol pro Kargyak tato práce přispívá k probíhajícím debatám v rámci studií vědy a technologií (STS), přičemž předkládá originální zjištění především v otázkách poplatnosti konceptu technologického úspěchu a selhání konkrétním narativům; dynamiky vyjednávání heterogenních inženýrů pokoušejících se z týchž prvků vytvořit odlišná, překrývající se...
This dissertation thesis focuses on development technologies from a material-semiotic perspective. Based on field research conducted between 2017 and 2022, it offers several studies/stories relating to three school buildings in Kargyak - a small, high-altitude village in Ladakh, India - which were built there by three different development entities (two Czech NGOs and the Indian authorities). These studies focus on: the way in which buildings are designed in the context of Czech development engineering and the role of imagination within this process; the expectations of the designers inscribed in the (very different) designs of the three Kargyak buildings and what they reveal about the technological success/failure of the project; the gradual weakening of the heterogeneous-engineering presence of the Czech organizations in the project between 2017 and 2022 period - and the opportunities this brings for the locals; the ongoing globalization of the Zanskar Valley, the emerging modes of global which coexist there, and the ability of the Kargyak schools to constitute an alternative to them. By exploring the case of the schools for Kargyak, this dissertation contributes to ongoing debates in the field of science and technology studies (STS) and it offers original findings, most notably in relation to...
