Vliv osobnostních rysů na tlumočnický výkon
Influence of Personality Traits on Interpreting Performance
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202679Identifikátory
SIS: 268385
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Přibylová, Marie Hana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Tlumočnictví: čeština-angličtina - Tlumočnictví: čeština-francouzština
Katedra / ústav / klinika
Ústav translatologie
Datum obhajoby
5. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
tlumočení|osobnostní rysy|tlumočnický výkon|kvalita tlumočení|dotazníkové šetřeníKlíčová slova (anglicky)
interpreting|personality traits|interpreting performance|interpreting quality|questionnaire surveyTato diplomová práce se zabývá vztahem mezi osobnostními rysy podle modelu Big Five a výkonem u tlumočnických zkoušek. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda existuje souvislost mezi osobnostními rysy tlumočníků a jejich úspěšností u závěrečných zkoušek programu EMCI a/nebo akreditačních zkoušek do institucí Evropské unie. Výzkumný vzorek tvořilo 33 respondentů z řad aktivních tlumočníků a studentů magisterských programů, kteří byli osloveni k vyplnění online dotazníku. Dotazník zahrnoval demografické údaje, informace o absolvovaných zkouškách, položky osobnostního inventáře Ten Item Personality Inventory a sebehodnocení tlumočnického výkonu. Výsledky analýzy ukázaly, že osobnostní rys otevřenost vůči zkušenosti je spojen s účastí na zkouškách EMCI a EU. Osobnostní rysy (svědomitost, extraverze, přívětivost, otevřenost zkušenosti, neuroticismus) statisticky významné souvislosti s úspěšností u zkoušek nevykazovaly. U starších respondentů bylo zaznamenáno lepší sebehodnocení výkonu než u mladších. Výzkum nepřinesl jednoznačné důkazy o vztahu osobnostních rysů k samotnému výkonu, nicméně poukázal na některé relevantní souvislosti, které mohou být využity v praxi vzdělávání a přípravy tlumočníků. Práce přispívá k diskuzi o možnostech využití osobnostní diagnostiky v profesním rozvoji tlumočníků a otevírá...
This thesis explores the relationship between personality traits, as defined by the Big Five model, and performance in interpreting examinations. The aim of the research was to determine whether there is a correlation between interpreters' personality traits and their success in final exams of the EMCI program and/or accreditation tests for European Union institutions. The research sample consisted of 33 participants, including professional interpreters and master's students, who were invited to complete an online questionnaire. The questionnaire included demographic information, details on completed exams, items from the Ten Item Personality Inventory (TIPI), and self-assessment of interpreting performance. The analysis revealed that the personality trait of openness to experience is associated with participation in EMCI and EU exams, while other traits (conscientiousness, extraversion, agreeableness, neuroticism) did not show statistically significant correlations with exam success. Additionally, older participants rated their performance higher than younger ones. Although the study did not provide conclusive evidence of a direct link between personality traits and interpreting performance, it did highlight several relevant associations that may be useful in interpreter education and training....
