Využití formativního hodnocení ve výuce na prvním stupni základních škol
Formative assessment in primary school education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202670Identifikátory
SIS: 270860
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kropáč, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
3. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
formativní hodnocení|sumativní hodnocení|zpětná vazba|sebehodnocení|učební strategie|vzdělávací výsledkyKlíčová slova (anglicky)
formative assessment|summative assessment|feedback|self-assessment|learning strategies|learning outcomesTématem diplomové práce je formativní hodnocení na prvním stupni základních škol. Cílem práce je porovnat způsoby využití formativního hodnocení ve výuce na vybraných státních a alternativních školách. Teoretická část se zabývá vymezením pojmu školního hodnocení a rozdíly mezi formativním a sumativním hodnocením. Dále se zaměřuje na principy formativního hodnocení, které jsou klíčové pro jeho efektivní uplatnění ve výuce, a popisuje také možné překážky, s nimiž se mohou učitelé při zavádění tohoto přístupu potýkat. Pozornost je věnována rovněž vlivu různých forem hodnocení na žáky, zejména z hlediska jejich motivace, sebedůvěry a procesu učení. Text podrobněji rozpracovává pojmy jako zpětná vazba, sebehodnocení a vrstevnické hodnocení. Samostatná část je věnována konkrétním technikám podporující formativní přístup ve výuce. Empirická část práce je založena na polostrukturovaných rozhovorech s učiteli a zaměřuje se na využívání formativního hodnocení v praxi. Cílem výzkumu je porovnat, jak je formativní hodnocení uplatňováno na státních a alternativních školách a identifikovat případné rozdíly v přístupu k tomuto typu hodnocení. Přínosem práce je prohloubení porozumění principům a formám formativního hodnocení a může sloužit jako inspirace pro učitele i jako podnět k jejich profesnímu...
This thesis focuses on formative assessment in the first stage of primary education. The aim of the thesis is to compare the ways in which formative assessment is used in teaching at selected state and alternative schools. The theoretical part defines school assessment and outlines the differences between formative and summative assessment. It further focuses on the principles of formative assessment that are essential for its effective implementation in teaching, and it also describes potential challenges that teachers may encounter when implementing this approach. Attention is also given to the impact of different forms of assessment on students, particularly in terms of their motivation, self-confidence and learning process. The text elaborates on key concepts such as feedback, self-assessment and peer assessment. A separate section is dedicated to specific techniques that support a formative approach in the classroom. The empirical part of the thesis is based on semi-structured interviews with teachers and focuses on the practical use of formative assessment. The aim of the research is to compare how formative assessment is applied in state and alternative schools and to identify potential differences in their approaches to this type of assessment. The research findings contribute to a deeper...
