Smrt do školy nepatří, nebo snad ano? Ztráta a smrt v reflexi učitelů základních škol.
Death has no place in school - or does it? Loss and death in the reflection of primary school teachers.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202642Identifikátory
SIS: 283747
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klapálková, Veronika
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
3. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
ztráta|smrt|prevence|učitel|vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
loss|death|prevention|teacher|education8 Abstrakt Záměrem diplomové práce je nahlédnout, jakým způsobem se v českém prostředí uvažuje o tématech ztráty a smrti v kontextu vzdělávání. Teoretická část se věnuje vymezení základních pojmů, jejich ukotvení v českém vzdělávacím systému s ohledem na preventivní a intervenční působení na základních školách, stejně jako mapování přístupů zahraničních. Součástí je i náhled na roli pedagoga v tomto procesu. Empirická část předkládá a interpretuje data získaná z kvalitativního výzkumu, ve kterém jsem se metodou polostrukturovaných rozhovorů s vybranými učiteli základních škol soustředila na otázku, jakým způsobem zařazují témata ztráty a smrti do výuky a celkově do výchovně-vzdělávacího procesu. Cílem diplomové práce je poskytnout vhled do postojů pedagogů k mnohdy stále tabuizovaným tématům, porozumět souvislostem, které je ovlivňují, a na základě získaných informací uvažovat o konkrétních mechanismech podpory pedagogů pro práci s těmito tématy. Klíčová slova: ztráta, smrt, prevence, učitel, vzdělávání
8 Abstract The objective of this thesis is to explore how the topics of loss and death are perceived within the Czech educational context. The theoretical part focuses on defining the key concepts and their anchoring in the Czech educational system, with regard to preventive and intervention practices at primary schools, as well as mapping approaches used abroad. It also includes a perspective on the role of the teacher in this process. The empirical part presents and interprets data obtained within qualitative research, based on semi-structured interviews with selected primary school teachers to explore how they incorporate the topics of loss and death into their teaching and the overall educational process. The goal of this thesis is to provide insight into teachers' attitudes toward these often still taboo subjects, to understand the contexts that influence them, and, based on the information obtained, to consider specific mechanisms to support teachers in addressing such topics in their professional practice. Key words: loss, death, prevention, teacher, education
