Training relaxation breathing in virtual reality using biofeedback; a randomized clinical trial
Nácvik relaxačního dýchání ve virtuální realitě s využitím biofeedbacku; randomizovaná klinická studie
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202628Identifikátory
SIS: 275068
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Kolman Jablonská, Markéta
Oponent práce
Kaplan, Cyril
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
3. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
virtuální realita|úzkostné poruchy|relaxační dýchání|biofeedbackKlíčová slova (anglicky)
virtual reality|anxiety disorders|relaxation breathing|biofeedbackTato práce se zabývá využitím virtuální reality (VR) v podpůrné léčbě úzkostných poruch. Intervence založené na VR prokázaly terapeutický potenciál v expoziční terapii a relaxačním tréninku. Tato studie hodnotí proveditelnost a krátkodobou účinnost nové VR aplikace pro trénink dýchání BreezeTerraVR a zaměřuje se na přidanou hodnotu biofeedbacku založeného na pneumografu. Teoretická část práce podává přehled o: a) úzkostných poruchách a současných výzvách v léčbě, b) využití VR v oblasti duševního zdraví c) relaxačních technikách založených na dýchání a d) využití biofeedbacku v medicíně. Empirická část práce byla koncipována jako randomizovaná zkřížená studie, jejíž účastníci absolvovali čtyři sezení ve VR aplikaci BreezeTerraVR, dvě sezení s integrovaným biofeedbackem a dvě bez něj. Účinnost je hodnocena jako snížení úzkosti, zvýšení subjektivního vnímání relaxace a snížení dechové frekvence u osob s diagnostikovanou úzkostnou poruchou. Výsledky ukázaly, že aplikace VR byla dobře snášena, s nízkou mírou kybernetické nevolnosti a s malou mírou předčasného ukončení účasti. V obou podmínkách účastníci vykazovaly snížení úzkosti a dechové frekvence a zvýšení subjektivního vnímání relaxace. Ačkoli nebyl zjištěn žádný statisticky významný hlavní účinek biofeedbacku, explorační trendy naznačují, že...
This study examines the use of virtual reality (VR) in the supportive treatment of anxiety disorders. VR-based interventions have demonstrated therapeutic potential in exposure therapy and relaxation training. This study evaluates the feasibility and short-term effectiveness of a new VR application for breathing training, BreezeTerraVR, and focuses on the added value of pneumograph-based biofeedback. The theoretical part of the thesis provides an overview of: a) anxiety disorders and current challenges in treatment, b) the use of VR in mental health, c) breathing-based relaxation techniques, and d) the use of biofeedback in medicine. The empirical part of the thesis was designed as a randomized crossover study in which participants completed four sessions in the BreezeTerraVR application, two sessions with integrated biofeedback and two without. Effectiveness is assessed as a reduction in anxiety, an increase in subjective perception of relaxation, and a decrease in respiratory rate in individuals diagnosed with an anxiety disorder. The results showed that the VR application was well tolerated, with low cybersickness levels and a low dropout rate. In both conditions, participants showed reduced anxiety and respiratory rate, and an increased subjective perception of relaxation. Although no...
