Adaptace ukrajinských žáků na výuku v českém jazyce na 1. stupni základní školy
Adaptation of Ukrainian Pupils to Education in Czech Language at Elementary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202617Identifikátory
SIS: 281018
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Škodová, Svatava
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Bohemistika pro cizince
Katedra / ústav / klinika
Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících
Datum obhajoby
3. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
český jazyk|ukrajinské děti|adaptace|první stupeň základní školy|čeština jako druhý jazyk|žáci cizinci|metody výukyKlíčová slova (anglicky)
Czech language|Ukrainian children|adaptation|elementary school|L2 Czech|foreign pupils|teaching methodsDiplomová práce se zabývá problematikou adaptace ukrajinských žáků na výuku v es- kém jazyce na 1. stupni základní školy v podmínkách eského vzdělávacího systému. Cílem práce bylo analyzovat procesy jazykové, sociální a školní adaptace těchto žáků, a to jak v rámci běžné výuky eského jazyka, tak i ve specializované výuce eštiny jako druhého jazyka ( DJ). Empirická ást byla realizována metodami kvalitativního výzkumu - pomocí struk- turovaného pozorování vyuovacích hodin eského jazyka, nestrukturovaného pozorování hodin DJ, dotazníkového šetření mezi pedagogy a žáky a polostrukturovaného rozhovoru s asistentkou pedagoga. Výzkum byl proveden formou případové studie na základní škole Květnového vítězství v Praze, kde byl sledován projev a vývoj skupiny ukrajinských žáků ve školním prostředí. Zjištění poukazují na výrazný význam systematické jazykové podpory prostřednictvím výuky DJ, která umožňuje žákům lépe porozumět obsahu uiva a postupně se zapojovat do výuky v eštině. Významnou roli v procesu adaptace hraje také osobnost uitele a jeho schopnost přizpůsobit výuku jazykově heterogennímu kolektivu. Dále byla potvrzena důležitost role asistenta pedagoga v oblasti podpory porozumění, interkulturní komunikace i sociální integrace. Práce přináší úvahy na zefektivnění výuky žáků s odlišným...
This diploma thesis addresses the issue of the adaptation of Ukrainian pupils to Czech language instruction at the primary school level within the context of the Czech educational system. The aim of the thesis is to analyse the processes of linguistic, social, and academic adaptation of these pupils, both within standard Czech language lessons and in specialised instruction of Czech as a Second Language (CSL). The empirical part of the study was conducted using qualitative research methods, including structured observation of Czech language lessons, unstructured observation of CSL lessons, questionnaire surveys among teachers and pupils, and a semi-structured interview with a teaching assistant. The research was carried out as a case study at the Květnového vítězství Primary School in Prague, focusing on the behaviour and development of a group of Ukrainian pupils within the school environment. The findings highlight the crucial importance of systematic language support through CSL instruction, which enables pupils to better understand the content of the curriculum and gradually become engaged in instruction conducted in Czech. The teacher's personality and ability to adapt their teaching to a linguistically heterogeneous class also play a significant role in the adaptation process. Furthermore,...
