Přesnost metakognitivního monitoringu při sledování více objektů u dětí
Accuracy of metacognitive monitoring abilities in multiple-object tracking in kids
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202613Identifikátory
SIS: 279438
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Lukavský, Jiří
Oponent práce
Slavík, Michal
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
3. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
metakognice|metakognitivní monitoring|sledování více objektů|předškolní věk|mladší školní věkKlíčová slova (anglicky)
metacognition|metacognitive monitoring|multiple object tracking|preschool children|1st grade childrenMetakognitivní monitoring je z vývojového hlediska doménově specifický. Dosavadní výzkum se soustředil na úlohy zaměřené na analogické myšlení, paměťové či verbální úlohy. Naším cílem je tak přispět k poznání na poli metakognitivního monitoringu při úlohách sledování více objektů (Multiple Object Tracking, dále MOT), které bývají v psychologii zkoumány v souvislosti s celou řadou kognitivních korelátů od pozornosti po kapacitu pracovní paměti. Práce si klade za cíl porovnání přesnosti metakognitivního monitoringu u dětí v předškolním a mladším školním věku vzhledem k tomu, že výzkumy naznačují, že s přechodem na základní školu se metakognitivní monitoring významně zlepšuje. V předložené pilotní studii k mapování metakognitivního monitoringu užíváme konkurentní úsudky o jistotě (online lokální úsudky při měření každé jednotlivé položky), v MOT paradigma využíváme design s celkem 8 objekty, přičemž 1-3 objekty jsou vždy označeny jako cíle sledování a participanti jsou posléze instruováni u každého cíle zhodnotit, nakolik jsou si jisti svou odpovědí. Při výkonu MOT nenacházíme statisticky významné rozdíly v úspěšnosti sledování mezi věkovými skupinami v úloze celkem, ani při sledování různého počtu cílů. Nacházíme ovšem významné rozdíly v trajektorii úspěšnosti v průběhu úlohy při sledování 2 cílů při...
Metacognitive monitoring is developmentally domain specific. Previous research has focused on analogical thinking, memory, or verbal tasks. Our goal is thus to contribute to knowledge in the field of metacognitive monitoring in multiple object tracking (MOT) tasks, which have been studied in psychology in relation to a wide range of cognitive correlates (from attention to working memory capacity). Our aim is to compare the accuracy of metacognitive monitoring in preschool and younger school-aged children, given that previous research suggests that metacognitive monitoring improves significantly as children enter formal education. In the present pilot study, to map metacognitive monitoring, we use competing judgments of confidence (online local judgments while measuring each item), and in the MOT paradigm we use a design with a total of 8 objects, where 1-3 objects are chosen monitoring targets and participants are then instructed to rate how certain they are of their answer for each target (confidence judgements). We found no developmental differences in tracking success between the age groups in the total task, or when tracking different numbers of targets. However, we do find significant differences in the trajectory of success over the trials when tracking 2 targets. Furthermore, we don't find...
