Vzdělávací strategie uplatňované v prostředí vybrané speciální střední školy
Educational Strategies Applied in the Environment of a Selected Special Secondary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202550Identifikátory
SIS: 269285
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Valášková Vincejová, Eva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
3. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
vzdělávací strategie|diferenciační přístupy|diverzita ve vzdělávání|individualizace|speciální střední škola|žáci se speciálními vzdělávacími potřebamiKlíčová slova (anglicky)
educational strategies|differentiation approaches|diversity in education|individualization|special secondary school|students with special educational needsV diplomové práci se zaměřuji na téma vzdělávacích strategií a jejich implementaci do výuky, která probíhá v prostředí vybrané speciální střední školy. Práci člením tradičně na část teoretickou a praktickou. Cílem teoretické části práce je zasadit instituci speciální střední školy do vzdělávací soustavy České republiky a popsat aspekty didaktické práce učitele v kontextu edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen SVP) se zaměřením na vhodnou volbu organizačních forem, výukových metod, diferenciačních postupů a individualizačních systémů. Praktickou část diplomové práce koncipuji jako exploratorní (průzkumnou) případovou studii instituce (školy) s prvky evaluační případové studie. Cílem praktické části této práce je identifikovat, jaké vzdělávací strategie a postupy pedagogové nejčastěji využívají při výuce žáků se SVP na vybrané speciální střední škole. Analýza a následné vyhodnocení získaných dat vede k definování konkrétních realizovaných vzdělávacích strategií na půdě vybrané speciální střední školy. Škola tak získá ucelenou zprávu o tom, jaké vzdělávací postupy a strategie využívají její pedagogičtí pracovníci ve výuce napříč jednotlivými učebními obory. Zjištěné výsledky mohou sloužit také jako doporučení, co lze ve vyučování zlepšit a celkově přiblížit edukační praxi školy.
In my thesis, I focus on the topic of educational strategies and their implementation in teaching, which takes place in the environment of a selected special secondary school. I divide the thesis traditionally into a theoretical and a practical part. The aim of the theoretical part of the thesis is to place the institution of a special secondary school within the educational system of the Czech Republic and to describe aspects of the didactic work of teachers in the context of educating pupils with special educational needs (hereinafter referred to as SEN), with a focus on the appropriate choice of organizational forms, teaching methods, differentiation procedures, and individualization systems. I conceive the practical part of the thesis as an exploratory case study of an institution (school) with elements of an evaluative case study. The aim of the practical part of this thesis is to identify the educational strategies and procedures most frequently used by teachers when teaching pupils with SEN at a selected special secondary school. The analysis and subsequent evaluation of the data obtained leads to the definition of specific educational strategies implemented at the selected special secondary school. The school thus obtains a comprehensive report on the educational procedures and strategies...
