Sebepojetí a agresivita u adolescentů ve výchovných ústavech
Self-concept and Aggressivity among Adolescents in Youth Detention Centers
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202535Identifikátory
SIS: 261205
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Čáp, David
Oponent práce
Diviš, Tomáš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
3. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sebepojetí|adolescence|výchovný ústav|poruchy chování|negativní zážitky v dětství|ACE-IQ|DOS-36|SADSSKlíčová slova (anglicky)
Self-Concept|Adolescence|Youth Detention Centre|Conduct Disorders|Adverse Childhood Experiences|ACE-IQ|DOS-36|SADSSDiplomová práce se zabývá vztahem mezi sebepojetím a agresivitou a negativními zážitky v dětství (ACE) u adolescentů umístěných ve výchovných ústavech. Teoretická část práce vymezuje specifika dospívajících v ústavní péči a zasazuje je do kontextu s poruch chování, agresivity, dopadů traumatických zkušeností z dětství a konstruktu sebepojetí. Empirická část využívá kvantitativní přístup a porovnává výzkumný soubor adolescentů z pěti výchovných ústavů se srovnávací skupinou studentů středních odborných učilišť. Pro sběr dat byly použity nástroje ACE-IQ, DOS-36 a SADSS. Výsledky ukázaly, že adolescenti z ústavní péče vykazují signifikantně nižší úroveň sebepojetí a vyšší míru negativních zážitků v dětství, avšak nedošlo k potvrzení hypotézy o vyšší míře agresivity oproti běžné populaci. Mediační analýza dále prokázala, že vztah mezi ACE a agresivitou je zprostředkován sebepojetím, přičemž přímý efekt ACE na agresi nebyl signifikantní. Zjištění podtrhují význam intervenční práce zaměřené na posilování pozitivního sebepojetí u traumatizovaných adolescentů a přinášejí podněty pro preventivní a terapeutické intervence ve výchovných ústavech. Klíčová slova: sebepojetí, adolescence, výchovný ústav, poruchy chování, negativní zážitky v dětství, ACE-IQ, DOS-36, SADSS
The thesis explores the relationship between self-concept, aggressiveness and adverse childhood experiences (ACE) in adolescents placed in youth detention centres. The theoretical part of the thesis defines the specifics of adolescents in institutional care and places them in the context of behavioural disorders, aggressiveness, the impact of traumatic childhood experiences, and the construct of self-concept. The empirical part uses a quantitative approach and compares a research sample of adolescents from five youth detention centres with a group of students from vocational secondary schools. The ACE-IQ, DOS-36, and SADSS tools were used for data collection. The results showed that adolescents in institutional care have significantly lower levels of self- concept and higher levels of negative childhood experiences. However, the hypothesis of higher levels of aggressiveness compared to the general population was not confirmed. Mediation analysis further demonstrated that the relationship between ACE and aggression is mediated by self-concept, while the direct effect of ACE on aggressiveness was not significant. The findings underline the importance of interventions aimed at enhancing positive self-concept in traumatized adolescents and suggest preventive and therapeutic interventions in juvenile...
