Výuka fyziky pro sluchově postižené v ČR
Teaching physics to the hearing impaired in the Czech Republic
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201972Identifikátory
SIS: 281765
Kolekce
- Kvalifikační práce [11978]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Houfková, Jitka
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Fyzika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Matematika se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky fyziky
Datum obhajoby
19. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sluchově postižení|výuka fyziky|pozorování výukyKlíčová slova (anglicky)
hearing impaired|physics teaching|teaching observationNázev práce: Výuka fyziky pro sluchově postižené v ČR Autor: Magdalena Komínková Katedra: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Dana Mandíková, CSc., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Tato bakalářská práce zkoumá výuku fyziky na školách pro sluchově postižené v České republice a USA. Cílem je popsat výukové metody a organizační přístupy, které se používají k přizpůsobení výuky potřebám žáků se sluchovým postižením. Výzkum vychází z přímého pozorování výuky na Gymnáziu pro sluchově postižené Ječná 27 v Praze a Rochester School for the Deaf (RSD) v USA. Práce se zaměřuje na analýzu komunikačních strategií, zapojení žáků, využívání pomůcek a podpůrných metod. Výsledky ukazují na rozdíly v přístupu a metodách mezi oběma školami a nabízejí doporučení pro zlepšení výuky fyziky pro sluchově postižené žáky v českém prostředí. Klíčová slova: sluchově postižení, výuka fyziky, pozorování výuky 1
Title: Physics Education for Hearing Impaired Students in the Czech Republic Author: Magdalena Komínková Department: Department of Physics Education Supervisor: RNDr. Dana Mandíková, CSc., department Abstract: This thesis explores the teaching of physics at schools for the hearing impaired in the Czech Republic and the USA. The aim is to describe the teaching methods and organizational approaches used to adapt physics instruction to the needs of students with hearing impairments. The research is based on direct observation of classes at the Gymnasium for the Hearing Impaired Ječná 27 in Prague and the Rochester School for the Deaf (RSD) in the USA. The thesis focuses on the analysis of communication strategies, student engagement, the use of teaching aids, and supportive methods. The results highlight differences in approaches and methods between the two schools and offer recommendations for improving physics education for hearing-impaired students in the Czech context. Keywords: hearing impaired, physics teaching, teaching observation 1
